نحوه سیم کشی فن کویل به صورت اصولی+نقشه برق فن کویل

نحوه سیم کشی فن کویل - دماجت

نحوه سیم کشی فن کویل (طراحی نقشه برق) و نصب برق آن، کاری است که نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. واحدهای فن کویل، با استفاده از برق راه اندازی و تغذیه می شوند.

 

فن کویل چیست؟

فن کویل، برای تامین گرمایش و سرمایش مناطق یا اتاق های خاص مورد استفاده قرار می گیرند که امکان کنترل جداگانه دما و کاهش انتقال آلودگی هوا بین فضاها را فراهم می کند. فن کویل ها به دلیل طراحی جمع و جور خود کارایی بالایی دارند و می توانند برای تنظیمات مختلف ایده آل باشند.

فن کویل ها از کارآمدترین سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان ها هستند. این دستگاه ها که از یک فن و یک کویل تشکیل شده اند، گرما یا سرما را به محیط اطراف منتقل می کنند. فن کویل به موتورخانه مرکزی متصل می شود که برای تامین سرمایش از چیلر و برای گرمایش از دیگ استفاده می کند. انواع مختلف فن کویل نیاز به ولتاژ متفاوتی دارند.

 

سیم کشی انواع فن کویل

هر نوع از فن کویل، سیم کشی منحصر به فردی دارد که باید هنگام نصب برق فن کویل در نظر گرفته شوند. قبل از صحبت در مورد نحوه سیم کشی فن کویل بهتر است کمی با انواع فن کویل آشنا شویم و سپس بعد از آشنایی با هر نوع، نقشه برق مربوط به آن فن کویل ارائه می شود.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار، در یک سقف کاذب نصب می شود و کنترل دما توسط یک ترموستات جداگانه در هر اتاق، یا با استفاده از یک کنترل از راه دور، مدیریت می شود. این نوع فن کویل به دلیل زیبایی ظاهری و صدای کم آن بسیار مورد توجه است. ظرفیت های فن کویل بین 200 تا 1000 CFM در دماجت موجود است. همچنین، یک دریچه بازرسی برای دسترسی در هنگام تعمیر و نگهداری نصب شده است.

بیشتر بخوانید:   بررسی صفر تا صد مزایا و معایب مینی چیلر

نحوه سیم کشی فن کویل سقفی توکار

نحوه برق کشی فن کویل سقفی - دماجت

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی، به دلیل ظرفیت محدودش، برای اتاق ها و فضاهای کوچکتر مناسب است. فن کویل های زمینی، معمولاً در ساختمان هایی استفاده می شود که شکاف سقف گزینه مناسبی نیست. فن کویل های زمینی ظرفیتی بین 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه دارند و برای انتقال هوا در جهت بالا و پایین طراحی شده اند.

نحوه سیم کشی فن کویل زمینی

نحوه ی برق کشی فن کویل زمینی - دماجت

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی، یکی از انواع فن کویل است که در سقف کاذب نصب می شوند. در دو نوع فن کویل یک طرفه و چهار طرفه موجود می باشند. این فن کویل ها، هوا را از طریق سطح داخلی مکش می کنند و هوای تهویه شده را از طریق دریچه های جانبی به محیط می فرستند.

نحوه سیم کشی فن کویل کاستی

نحوه ی برق کشی فن کویل کاستی - دماجت

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی، شبیه فن کویل های سقفی توکار است و در داخل سقف کاذب قرار می گیرند. ظرفیت فن کویل های کانالی بین 600 تا 2000 فوت مکعب در دقیقه است که آنها را برای فضاهای بزرگتر مناسب می کند. برای بهینه‌سازی راندمان، باید برای سرعت خروج هوا در خروجی کانال و همچنین دمای هوا و اندازه دریچه متناسب با حجم اتاق، تنظیماتی انجام شود.

نحوه سیم کشی فن کویل کانالی

برق کشی فن کویل کانالی - دماجت

فن کویل دیواری

فن کویل های دیواری که به فن کویل های تزئینی نیز گفته می شود، بر روی دیوارها نصب می شوند و شباهت زیادی به پنل های تهویه مطبوع دارند و دارای فن های متعددی هستند. این فن کویل ها با ظرفیت هوادهی بین 300 تا 600 فوت مکعب در دقیقه، قادر به گردش موثر هوا هستند.

بیشتر بخوانید:   راهنمای جامع راه اندازی و نصب هواساز + نکات مهم

نحوه سیم کشی فن کویل دیواری

نحوه ی برق کشی فن کویل دیواری - دماجت

روش سیم کشی فن کویل

فن‌های فن کویل، معمولاً مجهز به موتورهای خازنی کوچک یا قطب‌های سایه کوچک هستند و در برابر افزایش بار قدرت مقاومت دارند. هنگام کارکرد با حداکثر سرعت و ظرفیت، فن کویل ها تنها 30 وات برق مصرف می کنند. در هنگام راه اندازی، آمپر مصرفی فن کویل ها معمولا کمتر از 2.5 آمپر است.

هنگام سیم کشی فن کویل، رعایت قوانین و مقررات ملی و محلی در مورد فن کویل ضروری است. توجه به این نکته ضروری است که سیم کشی روشنایی، باید از سیم کشی فن کویل جدا باشد. سیم کشی برق فن کویل ها به صورت اصولی، یک پیش نیاز اساسی برای راه اندازی آنها است، زیرا هر گونه خطا یا نادیده گرفتن در طول فرآیند، می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی شود. بنابراین توصیه می شود که سیم کشی برق فن کویل توسط متخصصان مجرب و شایسته انجام شود.

 

فاکتور های مهم در نحوه سیم کشی فن کویل

در سیم کشی فن کویل باید چندین فاکتور از جمله ظرفیت های برودتی و گرمایشی دستگاه را در نظر گرفت. سیم کشی فن کویل ها باید مطابق با ظرفیت و حداکثر توان آنها انجام شود.

در سیم کشی فن کویل باید از سیم های باکیفیت و متناسب با اندازه ترموستات دیواری دستگاه، ریموت کنترل و کابل برق استفاده شود. نصب دقیق سیم های برق دستگاه برای راه اندازی و عملکرد بهینه سیستم بسیار مهم است. علاوه بر این، اندازه سوئیچ باید بر اساس قدرت دستگاه انتخاب شود.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید فن کویل + 10 نکته طلایی

هنگام انتخاب سیم برای فن کویل ها، مهم است که حجم تهویه، ظرفیت سرمایش و ظرفیت گرمایش دستگاه را در نظر بگیرید. اندازه کابل توصیه شده برای دستگاه فن کویل 1.5 است، در حالی که اندازه کابل فن کویل از راه دور معمولاً بین 0.5 تا 0.75 است. کابل فرمان فن کویل، برای تامین برق بین پنل داخلی و پنل خارجی دستگاه عمل می کند.

برای اطمینان از دریافت برق مورد نیاز دستگاه و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، توصیه می شود سیم برق فن کویل را به ترمینال برق اصلی ساختمان وصل کنید.

 

نحوه سیم کشی ترموستات فن کویل

سیم کشی ترموستات فن کویل، به دقت و حساسیت نیاز دارد تا از خرابی های احتمالی جلوگیری شود. هنگام سیم کشی ترموستات 240 ولت، معمولاً از یک کابل 2 سیم (با زمین) استفاده می شود که هر دو سیم سیاه و سفید به عنوان سیم گرم عمل می کنند. این نوع ترموستات در مجموع دارای چهار سیم است که دو سیم آن با علامت “LINE” که به سیم های مدار و بخاری متصل می شوند، می باشد. سیم های ترموستات معمولا قرمز و مشکی هستند و رنگ ها نشان دهنده جریان داغ هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیم کشی ترموستات فن کویل و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود، توصیه می شود با مهندسین مجرب مشورت کنید. کارشناسان مرجع تخصصی تهویه مطبوع دماجت، آماده ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه هستند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *