راهنمای جامع خرید چیلر + نکات طلایی

راهنمای جامع خرید چیلر

خرید چیلر یا مینی چیلر برای ساختمان، یک تصمیم حیاتی است که نیاز به بررسی دقیق دارد. در نظر نگرفتن عوامل مهم در طول فرآیند خرید می تواند منجر به هزینه های اولیه قابل توجه و انتخاب دستگاه چیلر ناکارآمد و ناکارآمد شود. بدون شک انتخاب یک چیلر نیازمند دانش تخصصی و تجربه ی بالا است که طبیعی است با خواندن یک مقاله، نتوان دقت لازم را برای انتخاب چیلر ایده آل بدست آورد.

شما می توانید درخواست مشاوره رایگان را ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن شما را برای خرید چیلر مناسب راهنمایی کنند. در غیر این صورت پیشنهاد می شود حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید، که قرار است نکات منحصر به فردی برای انتخاب چیلر ایده آل به شما ارئه شود.

 

آشنایی کلی با چیلر

چیلرها دستگاه‌هایی برای تهیه آب سرد مورد استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع و صنعتی هستند. این دستگاه‌ها از طریق جذب حرارت از آب و انتقال آن به محیط خارج از سیستم کار می‌کنند. چیلرها با استفاده از چرخه تبرید کار می‌کنند که شامل کمپرسور، انبساط، مبدل حرارتی و کندانسور است.

چیلرها وظیفه خنک کنندگی آب را بر عهده دارند که این آب خنک شده، به واحدهای فن کویل انتقال می یابد و با استفاده از فن کویل ها هوای محیط را خنک می کنند. درک جنبه های اساسی قبل از خرید چیلر، برای اطمینان از عملکرد و کارایی بهینه، بسیار مهم است.

 

راهنمای انتخاب نوع چیلر

برای اطمینان از خرید آگاهانه، هنگام انتخاب چیلر موارد زیر را در نظر بگیرید:

چه نوع چیلری باید بخرید؟

الف) چیلرهای جذبی

اگر منبع برق پروژه شما قابل اطمینان نیست یا ظرفیت چیلر مورد نیاز شما بالا است، چیلر جذبی ممکن است بهترین گزینه باشد.

چیلرهای جذبی عمدتاً از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کنند و هزینه برق کمتری دارند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هزینه های جاری چیلر جذبی، هزینه های نصب و راه اندازی بالا بوده و چیلرهای گران قیمتی محسوب می شوند.

ب) چیلرهای تراکمی:

چیلرهای تراکمی با استفاده از روش سیکل تبرید تراکمی کار می کنند. تفاوت اولیه این چیلرها با چیلرهای جذبی وجود کمپرسور است. کمپرسورها منبع اصلی مصرف برق در دستگاه تراکم هستند. بنابراین خرید چیلر تراکمی به معنای پرداخت هزینه برق به جای گاز است. چیلرهای تراکمی در طیف وسیعی از ظرفیت ها، از مینی چیلر با 2 تن تبرید تا واحدهایی با ظرفیت تقریباً 500 تن تبرید تولید می شوند.

هنگام خرید چیلر تراکمی، در نظر بگیرید که آیا ترجیح می‌دهید یک چیلر مرکزی یکپارچه یا مینی چیلر برای هر واحد، در یک ساختمان داشته باشید تا مستقل عمل کند.

 

دسته بندی چیلر های تراکمی

چیلرهای تراکمی را می توان بر اساس عوامل مختلفی طبقه بندی کرد، از جمله:

بیشتر بخوانید:   بررسی صفر تا صد مزایا و معایب مینی چیلر

نوع کندانسور: چیلرهای تراکمی به دو نوع چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک طبقه بندی می شوند.

 

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلرهای تراکمی هوا خنک باید در فضای باز نصب شوند و نمی توان آنها را در فضاهای بسته قرار داد. به طور معمول، آنها در پشت بام یا بالای ساختمان قرار می گیرند. یکی از مزیت های مهم چیلر هوا خنک این است که به برج ها یا دستگاه های خنک کننده اضافی نیاز ندارند. این چیلرها در پشت بام قرار دارند و آب خروجی از طریق لوله ها به فن کویل ها منتقل می شود.

 

چیلر تراکمی آب خنک

چیلرهای تراکمی آب خنک در موتورخانه نصب می شوند. تفاوت اصلی بین چیلرهای آب خنک و هوا خنک در محل نصب است که یک فاکتور بسیار مهم در هنگام خرید چیلر است. اگر موتورخانه شما فضای محدودی دارد، در انتخاب این نوع چیلر باید احتیاط بیشتری کرد. یکی دیگر از جنبه های مهم چیلر تراکمی آب خنک این است که به یک برج خنک کننده نیاز دارند. علاوه بر نصب دستگاه چیلر در موتورخانه، دستگاه برج خنک کننده باید در فضای باز مانند پشت بام قرار گیرد.

 

مقایسه چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک

تفاوت های چیلر آب خنک و هوا خنک عبارتند از :

  • راندمان چیلرهای آب خنک، به طور قابل توجهی بیشتر از چیلرهای هوا خنک است.
  • سیستم لوله کشی چیلر های آب خنک، طولانی تر است و هزینه آن در مقایسه با چیلرهای تراکمی هوا خنک بیشتر است.
  • مصرف آب، یکی از نگرانی های اصلی چیلرهای آب خنک به دلیل استفاده از برج های خنک کننده است.
  • علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که چیلرهای آب خنک معمولاً قیمت کمتری نسبت به چیلرهای هوا خنک دارند.

 

راهنمای خرید چیلر بر اساس نوع کمپرسور

چیلر های تراکمی بر اساس نوع کمپرسور به 4 دسته تقسیم می شوند :

  • چیلرهای اسکرال
  • چیلرهای اسکرو
  • چیلرهای رفت و برگشتی
  • چیلرهای گریز از مرکز

چیلرهای اسکرال

  • چیلرهای اسکرال که با نام چیلرهای آپارتمانی نیز شناخته می شوند در پروژه های مسکونی کاربرد فراوانی دارند.
  • ظرفیت این چیلرها از 2 تا تقریبا 250 تن تبرید است.
  • چیلرهای اسکرال معمولا از چند کمپرسور اسکرال در یک دستگاه استفاده می کنند و این کمپرسورها قابل تعمیر نیستند.
  • در مقایسه با کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای اسکرال به راحتی در دسترس هستند و قیمت پایین تری دارند.
  • از نظر قیمت، چیلرهای اسکرال تا ظرفیت تقریباً 150 تن تبرید، نسبت به سایر انواع ارزان‌تر هستند.
  • کمپرسورهای اسکرال در دو نوع معمولی و دیجیتال وجود دارند که نوع دیجیتال آن به دلیل کنترل ظرفیت، گرانتر است.

چیلرهای اسکرو

  • معمولاً در چیلرهای اسکرو از یک تا سه کمپرسور اسکرو استفاده می شود.
  • چیلرهای اسکرو عمدتاً برای ظرفیت های 100 تن تبرید و بالاتر استفاده می شوند.
  • راندمان چیلرهای اسکرو کمی بیشتر از چیلرهای اسکرول است.
  • کمپرسورهای  اسکرو، قابلیت کنترل ظرفیت بهتری نسبت به چیلرهای اسکرال دارند و برخی از کمپرسورها به صورت خطی و پیوسته کار می کنند.
بیشتر بخوانید:   مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک + بررسی تفاوت ها

چیلرهای رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی، به دلیل راندمان پایین و صدای زیاد، امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. اگرچه این کمپرسورها هنوز در برخی از چیلرهای صنعتی استفاده می شوند، اما تا حد زیادی از بازارهای مسکونی و تجاری کنار گذاشته شده اند.

چیلرهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز در مقایسه با سایر انواع کمپرسور کارآمدترین و گرانترین کمپرسورها هستند. در ایران چیلرهای سانتریفیوژ، به دلیل تخصصی بودن تکنولوژی و کمبود نیروی متخصص و آشنا به این چیلرها، زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. با این حال، این چیلرها در ظرفیت های بالا بسیار موثر و مقرون به صرفه هستند و آنها را به گزینه ای عالی برای راه حل های خنک کننده کارآمد تبدیل می کند.

 

راهنمای انتخاب ظرفیت چیلر

تعیین ظرفیت مناسب برای چیلر یک کار تخصصی است که باید توسط شرکت های متخصص و با تجربه مانند مرجع تخصصی دماجت انجام شود. اما در موارد کلی می توان ظرفیت چیلر را بر اساس نیازهای بار سرمایشی ساختمان تخمین زد.

انتخاب اشتباه ظرفیت چیلر می تواند صدمات جبران ناپذیری به کارفرمایان وارد کند. اگر ظرفیت انتخاب شده کمتر از نیاز پروژه باشد، چیلر به طور مداوم بارگذاری می شود که منجر به خرابی قطعات، کاهش طول عمر و سرمایش بی اثر می شود. از طرفی انتخاب چیلر با ظرفیت بیشتر از حد مورد نیاز ضرر مالی قابل توجه و هزینه های خرید اولیه بالایی را در پی خواهد داشت.

عوامل موثر بر ظرفیت چیلر

موقعیت جغرافیایی: موقعیت پروژه یک فاکتور حیاتی است که هنگام انتخاب چیلر باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، انتخاب چیلر برای آپارتمان در تهران با انتخاب یک چیلر در آبادان تفاوت زیادی دارد.

جهت نور خورشید: نور خورشید عامل مهمی در تعیین ظرفیت چیلر است. ساختمان هایی با پنجره های جنوبی وسیع و شیشه های سراسری نیاز به بار سرمایشی بسیار بیشتری در ایران دارند.

کاربرد: تعیین ظرفیت چیلر برای مقاصد مسکونی، اداری، تجاری و غیره به طور قابل توجهی متفاوت است.

ارتفاع سقف: ارتفاع سقف ساختمان به دلیل حجم هوای موجود بر ظرفیت چیلر تأثیر می گذارد. ساختمان های با سقف بلندتر به بار سرمایش بیشتری نیاز دارند.

وسایل گرمایشی: در صورت وجود وسایل گرمایشی در محیطی، بار حرارتی آنها باید در محاسبات کلی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در یک محیط اداری، بار حرارتی تمام سیستم های کامپیوتری باید در نظر گرفته شود.

چندین عامل دیگر نیز می توانند بر ظرفیت چیلر تأثیر بگذارند، از جمله تعداد افراد، ترافیک، عوامل روشنایی مولد گرما، گردش هوای تازه و غیره.

بیشتر بخوانید:   جامع ترین راهنمای خرید یونیت هیتر

 

محاسبات سریع سر انگشتی

تمامی این فاکتورها تنها توسط مهندسان مکانیک مجرب و با استفاده از نرم افزارهای مهندسی تخصصی مانند Carrier و Revit قابل محاسبات دقیق است. با این حال، ضرایب به‌دست‌آمده تجربی، می‌تواند تخمین تقریبی از ظرفیت بار خنک‌کننده مورد نیاز برای یک فضای معین را ارائه دهد. پیشنهاد می شود در این مورد حتما با متخصصان ما مشورت کنید تا ضرر های جبران ناپذیری را متحمل نشوید!

توجه: هر 12000 BTU/hr معادل 1 تن سردخانه است. چیلرها معمولاً با ظرفیت خنک کنندگی تنی آنها شناخته می شوند.

 

راهنمای خرید چیلر - دماجت

 

 

به عنوان مثال، فرض کنید برای یک واحد آپارتمان 200 متری در تهران که منطقه معتدل محسوب می شود، می خواهیم یک مینی چیلر انتخاب کنیم. در اینجا بر اساس جدول، ضریب بار سرمایشی واحدهای مسکونی در مناطق معتدل بین 350 تا 450 است. با فرض ضریب 400 BTU/h در هر متر مربع، داریم:

 

محاسبات سرانگشتی ظرفیت چیلر - دماجت

 

این بدان معناست که بار سرمایشی مورد نیاز برای این ساختمان مسکونی 6.7 تن تبرید است. خط دوم محاسبات تبدیل مقدار BTU/h به تن تبرید را نشان می دهد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که ضریب واحدهای مسکونی می تواند بین 350 تا 450 BTU/h متغیر باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این وجود، این تخمین تقریبی نمای مناسبی از بار سرمایشی مورد نیاز ساختمان ارائه می دهد.

 

راهنمای تعیین تعداد چیلرهای مورد نیاز

چیلرها، دارای طیف گسترده ای از ظرفیت ها هستند و برخی از آنها می توانند تا 500 تن تبرید را به صورت یکپارچه تولید کنند. هنگام خرید چیلر، فرض کنید ظرفیت محاسبه شده مورد نیاز برای یک ساختمان، 160 تن تبرید باشد. این چیلر در چندین برند اروپایی و ایرانی موجود می باشد. همچنین اگر دستگاه ها با ماژولار سازگار باشند، می توان دو چیلر 80 تنی تبرید را خریداری و به صورت مدولار استفاده کرد.

استفاده از چیلرهای متعدد به صورت مدولار مزایا و معایب خود را دارد. از آنجایی که چیلرها معمولاً در بسیاری از سناریوها با ظرفیت کامل کار نمی کنند، ممکن است یک چیلر در اکثر مواقع خاموش شود و طول عمر دستگاه دوم افزایش یابد. علاوه بر این، در صورت خرابی چیلر، یک چیلر ذخیره با نصف ظرفیت کل ساختمان وجود دارد.

با این حال، خرید چندین دستگاه، هزینه اولیه بالاتری نسبت به خرید یک دستگاه دارد. علاوه بر این، نصب دو چیلر به فضای بیشتری نیاز دارد. شایان ذکر است که چیلرهای یکپارچه مدرن از کمپرسورها و سیکل های تبرید متعدد استفاده می کنند و به طور موثر این چیلرها را به صورت مرحله ای بارگیری می کنند و به عنوان چندین دستگاه در قالب یک چیلر یکپارچه کار می کنند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *