نحوه اسید شویی چیلر به صورت اصولی | راهنمای قدم به قدم

نحوه اسید شویی چیلر - دماجت

اسید شویی چیلر، یک مرحله مهم در سرویس چیلر است که می تواند به بهبود عملکرد آن، افزایش راندمان و افزایش انتقال حرارت در مبدل های حرارتی کمک کند. در این مقاله، راهنمای جامعی در مورد نحوه اسید شویی اصولی، نکات کلیدی که باید در نظر گرفته شود و اقدامات احتیاطی لازم در طول فرآیند اسید شویی چیلر، ارائه خواهیم کرد. پس پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله همراه ما باشید که قرار است نکات مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

رسوب چیست؟

رسوب یا Sediment (در انگلیسی Scale نیز گفته می شود)، به تجمع املاحی مانند کلسیم، سدیم و منیزیم در چیلر اشاره دارد. این نمک ها به تدریج بر اساس شرایط و دمای آب، ایجاد می شوند و به عنوان یک عایق عمل می کنند که مانع انتقال حرارت ایده آل در چیلر یا مینی چیلر می شود. علاوه بر این، رسوب سطح مقطع لوله ها را کاهش می دهد و این موضوع را تشدید می کند. در حالی که ضریب رسوب معمولاً در طراحی چیلرها در نظر گرفته می شود، اما هنوز هم، تجمع رسوب در مبدل های چیلر اجتناب ناپذیر است.

در چیلر تراکمی و جذبی، رسوب در آب کندانس برج خنک کننده رخ می دهد و در لوله ها و مبدل های حرارتی یافت می شود. در حین سرویس چیلر جذبی، رسوب در جاذب و کندانسور باقی می ماند و باعث کاهش انتقال حرارت و افزایش خوردگی می شود. از نشانه های این مسائل می توان به کاهش میزان جذب در جاذب، افزایش سطح مبرد در اواپراتور، افزایش فشار و کاهش خلاء داخل دستگاه چیلر اشاره کرد. در نهایت، این رسوب می‌تواند ظرفیت چیلر را کاهش دهد.

سرویس سالیانه چیلر، لوله‌های جاذب و کندانسور و انجام عملیات شستشوی اسیدی در صورت لزوم بسیار مهم است و می تواند هزینه های افزایش مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل اسید شویی مداوم، اهمیت بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید:   بررسی مزایا و معایب روفتاپ پکیج

 

فرایند رسوب گذاری در چیلر ها

در چیلر تراکمی آب خنک، رسوب به طور معمول محدود به کندانسور است. هنگامی که رسوب رخ می دهد، می تواند باعث افزایش فشار تخلیه شود و در نهایت باعث خاموش شدن چیلر از طریق کنترل کننده های فشار شود. دمای تخلیه نیز افزایش می یابد و به طور بالقوه منجر به فرسودگی موتور الکتریکی و آسیب دریچه کمپرسور می شود.

برای جلوگیری از چنین مسائلی، بسیار مهم است که هر ساله درها را در ابتدا و انتهای کندانسور باز کنید و میزان رسوبات در لوله ها را ارزیابی کنید. در صورت مشاهده ته نشینی، برای حذف رسوبات و اطمینان از اجرای محلول های مناسب، اسیدشویی باید انجام شود.

گاهی اوقات، رسوب می تواند به صورت گل و لای باشد که به دلیل شرایط جوی و گرد و غبار هوا می تواند وارد مدار باز برج خنک کننده فایبرگلاس (و یا برج خنک کننده گالوانیزه) شده و عملکرد چیلر را مختل کند. در چنین مواقعی، باید از برس سیمی مخصوص برای حذف مواد از مبدل استفاده کرد. با این حال، اگر رسوبات حاوی کلسیم، زنگ آهن، منیزیم یا سیلیکون هستند که معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری هستند، اسید شویی چیلر، برای حذف رسوبات از طریق فرآیند واکنش ضروری است.

چیلر تراکمی هوا خنک، نیازی به اسید شویی ندارد.

 

اسید دی اسکلر

اسید رسوب زدا یا دی اسکلر (descaler) که به عنوان محلول رسوب زدایی نیز شناخته می شود، محلولی شیمیایی است که برای رسوب زدایی انواع سطوح، در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، از جمله لوله ها و کانال های آب که توسط رسوبات مسدود شده اند، استفاده می شود. این رسوبات معمولاً حاوی نمک‌های کربنات کلسیم و منیزیم هستند که می‌توانند در طی فرآیند اسیدشویی چیلر به محلول قابل حل در آب تبدیل شوند. در نتیجه سطوح تمیز می شوند و محلول اسید، باعث تشکیل سریع حباب می شود.

بیشتر بخوانید:   مصرف برق فن کویل چقدر است؟ + راهکارهای کاهش

 

نحوه اسیدشویی چیلر به صورت اصولی

هنگام اسیدشویی چیلر، معمولاً از اسید هیدروکلریک یا اسید سولفامیک با غلظتی بین 23 تا 27 درصد استفاده می شود. با این حال، از آنجایی که اسید نسبت به فلزات غیرآهنی مانند مس بسیار خورنده است، باید یک بازدارنده مناسب همراه با اسید در طول فرآیند استفاده شود تا از خوردگی و واکنش های شیمیایی با اسید که می تواند لوله های مسی را سوراخ کند، جلوگیری کند. بدون محلول بازی، لوله مسی می تواند آب شود.

استفاده از محلول ضد خوردگی در حین شستشو با اسید، ضروری است، زیرا لوله های فولادی کربنی نیز بسیار مستعد خوردگی هستند. در طول فرآیند، بستن دریچه های ورودی و خروجی کندانسور و استفاده از شکاف کور در شیرها برای اطمینان از آسیب نرسیدن به لوله های مدار برج، در حین اسیدشویی چیلر بسیار مهم است.

در بیشتر موارد از اسید کلریدریک یا اسید سولفامیک برای اسید شویی چیلرها استفاده می شود. همچنین، یک محلول ضد خوردگی مناسب برای جلوگیری از آسیب به فلزات غیرآهنی مانند مس استفاده می شود. اما اگر رسوبات موجود در چیلر حاوی کلسیم و منیزیم نباشد باید از نوع دیگری از اسید استفاده کرد و گرنه رسوبات همچنان باقی می ماند. این رسوبات بر اساس شرایط آب مورد استفاده رسوب می کنند. بنابراین ارسال برخی از رسوبات به آزمایشگاه برای آزمایش تعیین نوع و مقدار اسید مناسب مورد نیاز برای اسیدشویی موثر چیلر بسیار مهم است.

به عنوان مثال، رسوبات سیلیسی موجود در برخی از مناطق کشور با رنگ سفید مایل به خاکستری مشخص می شوند و مانند رسوبات کلسیم و منیزیم به راحتی تجزیه نمی شوند. چنین رسوباتی در کلر یا اسید سولفامیک حل نمی شوند، بنابراین برای شستشوی موثر اسید باید از اسید هیدروفلوریک استفاده شود.

بیشتر بخوانید:   پمپ کف کش ارتفاع بالا تک فاز و سه فاز | قیمت | خرید

تذکر : برای تهیه اسید برای اسیدشویی چیلر، خرید از شرکت های معتبری که اسید با کیفیت و با درصد غلظت مناسب و بازدارنده های مناسب تهیه می کنند بسیار مهم است.

هنگام انجام اسیدشویی، ابتدا باید بالا و پایین کندانسور بررسی شود تا میزان ته نشینی ارزیابی شود. در صورت انسداد لوله باید از یک میله مناسب با نوک فلزی برنجی برای رفع رسوبات و رفع گرفتگی استفاده کرد تا چیلر به طور موثر اسیدشویی شود. استفاده از یک میله نامناسب و نوک تیز می تواند به لوله ها آسیب برساند، بنابراین مهم است که در طول فرآیند احتیاط کنید.

پس از بازکردن لوله های کندانسور ابتدا و انتهای کندانسور باید بسته شود و فرآیند اسید شویی چیلر آغاز می شود.

در هنگام اسیدشویی چیلر، ابتدا مدار آب برج خنک کننده از کندانسور جدا می شود. از آنجایی که شیرها معمولاً به طور کامل آب بندی نمی شوند، بهتر است مدار آب برج را تخلیه کنید تا اسید وارد آن نشود. سپس یک بشکه پلاستیکی، پمپ اسیدشویی و شیلنگ مناسب باید به ابتدا و انتهای کندانسور متصل شود تا با چرخاندن اسید داخل کندانسور، اسید شویی انجام شود.

استفاده از مواد تفلون برای اتصالات در مدار شستشوی اسید برای جلوگیری از خوردگی در طول فرآیند بسیار مهم است. برای جلوگیری از آسیب، جریان اسید باید برخلاف جریان معمول آب چیلر در کندانسور در هنگام اسیدشویی باشد.

 

تذکر مهم در مورد اسید شویی چیلر

حتما این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند اسید شویی چیلر کاری خطرناک است و در صورت بی احتیاطی می تواند آسیب های جسمی جبران ناپذیری را به افراد وارد کند. پس پیشنهاد می شود حتما این کار را به افراد متخصص بسپارید تا خیالتان بابت ایمنی راحت باشد.

 

 

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *