کامل ترین راهنمای خرید برج خنک کننده + نکات طلایی

راهنمای خرید برج خنک کننده

خرید و انتخاب برج خنک کننده مناسب

دستیابی به یک برج خنک کننده قابل اعتماد که به آن سیستم خنک کننده نیز می گویند، یکی از دغدغه های مهم بسیاری از کارخانه های صنعتی در ایران است. بسیاری از شرکت های فولادی، غذایی، پتروشیمی و پالایشگاهی در ایران با طیف متنوعی از صنایع و اندازه های بزرگ آنها ترجیح می دهند برج های خنک کننده را به صورت محلی خریداری کنند. در نتیجه تقاضای زیاد، سازندگان مختلف تهویه مطبوع و تبرید اقدام به تولید و ساخت برج های خنک کننده کرده اند.

شرکت های معروف در صنعت سرمایش و گرمایش ممکن است قیمت های بالاتری ارائه دهند، اما محصولاتی با تجربه و تخصص درجه یک در این زمینه نیز ارائه می دهند. اگر قصد خرید دستگاه برج خنک کننده را دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از مرجع تخصصی دماجت را از دست ندهید.

مزایای برج خنک کننده

برج خنک کننده نقش بسزایی در کارایی سایر تجهیزات تبرید مانند چیلرهای جذبی و تراکمی، فن کویل ها و تهویه مطبوع دارد. بنابراین، هنگام انتخاب برج خنک کننده برای یک ساختمان یا یک کارخانه صنعتی گسترده، باید چندین نکته را در نظر گرفت. خرید تجهیزات صنعتی و تبرید باید اصول طراحی استاندارد را رعایت کند. هنگام تهیه یک دستگاه تبرید بزرگ که عملکرد مهمی را انجام می دهد، معیارهای خاصی باید رعایت شود.

 

تدوین یک استراتژی موثر برای خرید برج خنک کننده

در این قسمت به الگوریتمی موثر برای شناسایی قابلیت های یک شرکت سازنده برج خنک کننده می پردازیم. به عنوان مثال، اگر به دنبال خرید برج خنک کننده برای ذوب فلز هستید، توصیه می شود یک سازنده با تجربه در این صنعت خاص را انتخاب کنید. با اتخاذ این استراتژی می توانید از شرکت هایی که به آنها اعتماد دارید و تجربه کافی در این زمینه دارند درخواست رزومه بدهید. همچنین می توانید از نمایندگی های معتبر فروش مانند دماجت مشورت کنید تا مناسب ترین برج خنک کننده را با معیار های شما، با کمترین هزینه برای شما تامین کنند.

 

گام بعدی در دستیابی به اهداف استراتژی خرید برج خنک کننده صدا

ایجاد دستورالعمل در فرآیند انتخاب و خرید برج خنک کننده یکی از اصول اساسی این استراتژی است. امروزه شرکت های متعددی به خرید و فروش دستگاه های خنک کننده می پردازند. برای ارزیابی عملکرد یک شرکت، کیفیت ظاهر محصول، رزومه شرکت و رضایت مشتری مهم ترین شاخص ها هستند.

بیشتر بخوانید:   سیستم اطفا حریق اتوماتیک چیست؟ | قیمت | انواع | خرید

پس از انتخاب چند برند معتبر، مرحله تصمیم گیری نهایی باید آغاز شود. در این مرحله از تمامی منابع فنی و کیفی موجود برای تصمیم گیری آگاهانه شرکت استفاده کنید. عجله در تصمیم گیری در زمینه های مشابه می تواند عواقب شدیدی در آینده داشته باشد. البته این نکته حائز اهمیت است که با خواندن چند مقاله، دانش و تخصص لازم برای انتخاب بهترین برج خنک کننده را پیدا نمی کنید. می توانید درخواست مشاوره رایگان خود را در دماجت ثبت کنید تا کارشناسان ما، تخصصی ترین راهنمایی های لازم را برای خرید برج خنک کننده به شما بدهند.

در بخش بعدی، فاکتورهای دیگری را ارائه خواهیم داد که می تواند در خرید یک برج خنک کننده در مرحله ارزیابی اولیه کمک کند.

 

مراحل مختلف انتخاب و خرید برج خنک کننده

مراحل مختلف انتخاب و خرید برج خنک کننده به شرح زیر است:

1 – تعیین مشخصات و پارامترهای کلی طراحی، مانند دمای ورودی و خروجی.

2 – تعیین ظرفیت تبرید یا سرمایش مورد نیاز بر اساس پارامترهای طراحی.

3 – انتخاب نوع و مدل مناسب برج خنک کننده بر اساس شرایط محدود کننده مانند شرایط محیطی یا طراحی.

4 – مشاوره با مهندسان و متخصصان که دانش مهندسی کافی دارند.

5 – بررسی مجدد داده ها و انجام بررسی نهایی برگه های داده و محاسبات نمونه.

6 – برآورد هزینه های خرید اولیه و هزینه های جانبی نگهداری و سرویس دوره ای.

7 – ارزیابی امکان سنجی اقتصادی عمومی خرید با سنجش توان اقتصادی با توجه به هزینه های تعیین شده.

8 – انتخاب محل نصب برج خنک کننده بر اساس اصول نصب و راه اندازی.

9 – ارائه شرح دقیق وظایف خریدار در نگهداری از برج خنک کننده.

 

توجه اولیه هنگام خرید برج خنک کننده

گام اولیه بسیار مهم در خرید یک برج خنک کننده تهویه مطبوع جدید، تعیین عملکرد یا ظرفیت آن است. تعیین ظرفیت برج خنک کننده مشابه تعیین حجم مخزن آب است. ظرفیت یک برج خنک کننده به قدرت و توانایی آن در خنک کردن آب اشاره دارد.

برای تعیین ظرفیت برج خنک کننده، چهار پارامتر زیر باید مشخص شود:

  1. سرعت جریان آب کندانسور (جریان و حجم آب در گردش) به گالن در دقیقه یا متر مکعب در ساعت
  2. دمای آب برگشتی برج خنک کننده یا دمای ورودی کندانسور بر حسب سلسیوس یا کلوین
  3. دمای آب برج خنک کننده یا دمای خروجی کندانسور بر حسب سانتیگراد یا کلوین
  4. دمای مرطوب محیط یا دمای حباب (دمای هوای اشباع با رطوبت نسبی 100)’
بیشتر بخوانید:   انتخاب، نصب و طراحی کانال کشی هواساز

بین دمای آب ورودی، خروجی کندانسور و دمای مرطوب محیط یا ورودی تغییراتی وجود دارد. تعیین دمای ورودی و خروجی طراحی استاندارد و دمای مرطوب محیط نیازمند تخصص مهندسی است و طبیعی است که با خواندن یک مقاله مهارت لازم برای انجام این کار بدست نمی آید و حاصل سال ها تجربه است. ظرفیت حذف حرارت در برج خنک کننده بر اساس کل BTU در ساعت، بر اساس محدوده (تغییرات دما) و حجم جریان آب تعیین می شود. با این اطلاعات، هر طراح سیستم خنک کننده می تواند ظرفیت برج خنک کننده را تعیین کند. با تعیین این پارامتر می توان قدم اولیه در خرید برج خنک کننده را برداشت.

 

مرحله دوم خرید برج خنک کننده

تخمین ظرفیت و تعیین قدرت برج خنک کننده، مهمترین جنبه انتخاب و خرید این محصول می باشد. تعیین صحیح ظرفیت، گامی اساسی در دستیابی به تجهیزات صنعتی است، اما تنها شرط لازم یا کافی نیست.

پس از تعیین ظرفیت مورد نیاز، مرحله بعدی تعیین شکل و نوع برج خنک کننده مناسب است. برای خرید آگاهانه باید با مشخصات هر نوع برج خنک کننده آشنا بود. در قسمت بعدی به بررسی اجمالی دسته بندی های کلی سیستم های خنک کننده تبخیری (برج های خنک کننده) می پردازیم.

 

طبقه بندی کلی برج های خنک کننده

1 – برج خنک کننده فایبر گلاس

برج خنک کننده فایبرگلاس یک تکنولوژی بسیار موثر در صنعت خنک کردن است که از ماده فایبرگلاس به عنوان ماده اصلی ساخت برای افزایش کارایی و طول عمر استفاده می‌شود. فایبرگلاس یک ماده‌ای است که دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و عوامل محیطی است. در نتیجه برج خنک کننده ای که از این ماده ساخته شده، دارای طول عمر بیشتری نسبت به برج‌های ساخته شده از فلزات معمولی است. این نوع برج‌ها کارکرد خنک کننده‌ای کارا دارند و به کمک انتقال حرارت و تبخیر آب درون برج، میزان حرارت را کاهش می‌دهند. برج‌های خنک کننده فایبرگلاس اغلب در صنایع مختلف مانند برق، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و خنک کردن سیستم‌های تهویه مطبوع مانند آب چیلر آب خنک کاربرد دارند. استفاده از این نوع برج‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی شده و در کاهش آثار زیست‌محیطی نیز موثر است.

بیشتر بخوانید:   تنظیم چیلر برای زمستان | آموزش گام به گام

2 – برج خنک کننده گالوانیزه

برج خنک کننده گالوانیزه یکی دیگر از انواع برج‌های خنک کننده است که برای کاهش دمای آب و سیالات صنعتی استفاده می‌شود. این نوع برج‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند که دارای پوششی از روی، بر روی سطح فلزی آن است. این پوشش باعث می‌شود مقاومت برج در برابر خوردگی و عوامل محیطی افزایش یابد و طول عمر آن بیشتر شود. برج‌های خنک کننده گالوانیزه کارکرد خنک کننده‌ای کارا دارند و به کمک انتقال حرارت و تبخیر آب درون برج، میزان حرارت را کاهش می‌دهند. با اینکه برج‌های خنک کننده گالوانیزه دارای مزایایی همچون قیمت مناسب‌تر و مقاومت خوبی در برابر خوردگی هستند، اما نسبت به برج‌های خنک کننده فایبرگلاس عمر کمتری دارند و ممکن است نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری داشته باشند.

 

طبقه بندی مدل های برج خنک کننده بر اساس روش هوادهی

برج های خنک کننده را می توان به دو دسته کلی زیر دسته بندی کرد:

1 – بادکش اجباری یا بادکش القایی برج خنک کننده (مکانیکی):

برج خنک کننده با سیستم گردش هوای اجباری که از یک دمنده یا فن مکش استفاده می کند، به عنوان برج خنک کننده کششی اجباری یا پیش نویس القایی شناخته می شود.

2 – برج خنک کننده طبیعی (بدون فن یا پروانه):

برج خنک کننده طبیعی، یک برج خنک کننده با سیستم گردش هوای طبیعی (هوای آزاد) است که برای کار کردن به پروانه یا فن نیازی ندارد.

 

انواع برج های خنک کننده بر اساس نوع مکش فن

برج های خنک کننده را نیز می توان بر اساس نوع مکش فن که استفاده می کنند طبقه بندی کرد:

فن محوری/اجباری بادکش: از یک پروانه محوری با سیستم گرمایش هوا از پایین به بالا استفاده می کند.

فن سانتریفیوژ/القایی بادکش: دارای یک سیستم هوادهی مجهز به پروانه مارپیچی یا سانتریفیوژ است.

هواکش محوری/القایی: از پروانه محوری با سیستم گرمایش هوا از بالا به پایین استفاده می کند.

 

انتخاب یک برج خنک کننده بر اساس ترتیب جریان آب و هوا

برج های خنک کننده را نیز می توان بر اساس آرایش جریان آب و هوا دسته بندی کرد:

1 – جریان متقاطع: هوا در یک زاویه قائم یا عمودی با آب برخورد می کند.

2 – جریان مخالف: هوا و آب در جهت مخالف یکدیگر حرکت می کنند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *