14 تفاوت چیلر جذبی و تراکمی – بررسی مزایا و معایب

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی - دماجت
به طور کلی، تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، در مصرف انرژی آنها نهفته است. چیلر تراکمی با استفاده از کمپرسور کار می کنند و به مصرف برق متکی هستند، در حالی که چیلر جذبی از سوخت طبیعی، برای تغذیه ژنراتور و جاذب استفاده می کنند و نیاز به کمپرسور را از بین می برند. چیلرهای جذبی و تراکمی از نظر عملکرد و ساختار داخلی، متفاوت هستند، که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب بین این دو نوع بستگی به محل و کاربری مورد نظر پروژه دارد. در این مقاله به طور جامع، تمامی موارد تفاوت چیلر جذبی و تراکمی مورد بحث قرار می گیرد.

 

 

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی چیست؟

 

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی - دماجت

 

1 – چیلرهای جذبی و تراکمی از چند جهت با هم متفاوت هستند و مهم ترین تفاوت آنها، مصرف انرژی است. چیلر تراکمی از برق به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کند، در حالی که چیلرهای جذبی معمولاً با گاز طبیعی کار می کنند.

2 – برای مقایسه راندمان این چیلرها، معیارهای متعددی از جمله ضریب عملکرد ( که نسبت های بی بعد EER و COP است ) وجود دارد. ضریب عملکرد چیلر جذبی، معمولاً بسیار کمتر از چیلر تراکمی است. مقادیر COP برای چیلر های جذبی از 0.5 تا 1.2 متغیر است، در حالی که چیلرهای تراکمی، دارای مقادیر COP بین 2.5 تا 7 هستند که باعث می شود، در ازای راندمان بیشتر، مصرف انرژی بیشتری داشته باشند.

3 – با این حال، در ایران، که گاز طبیعی ارزان‌تر از برق است، چیلرهای جذبی ممکن است از نظر هزینه‌های ثانویه تحمیل شده به کاربران، هزینه کمتری نسبت به چیلر تراکمی داشته باشند.

4 – دیگر تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، قیمت اولیه آنهاست. به طور کلی، چیلر جذبی، گرانتر از چیلر تراکمی با همان ظرفیت است. با این حال، ممکن است تفاوت هایی در قیمت چیلرهای جداگانه در هر دسته از چیلرهای جذبی و تراکمی وجود داشته باشد.

5 – از نظر وزن و ابعاد، چیلرهای جذبی به دلیل وجود لوازم جانبی بیشتر، بزرگتر و سنگین تر از چیلرهای تراکمی هستند. چیلرهای جذبی معمولاً در موتورخانه نصب می شوند، در حالی که چیلرهای تراکمی را می توان در موتورخانه (نوع آب خنک) یا روی پشت بام یا حیاط (از نوع هوا خنک) نصب کرد.

6 – چیلرهای جذبی معمولاً در مقایسه با چیلرهای تراکمی به فضای نصب بیشتری نیاز دارند.

 

تفاوت چیلر تراکمی و جذبی از نظر صدای تولید شده

دیگر تفاوت چیلر تراکمی و جذبی، سطح صدایی است که تولید می کنند. به طور کلی، چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی، صدای کمتری تولید می کنند. البته شایان ذکر است که تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی کلی است و چیلرها را می توان با آپشن ها و طرح های مختلفی تولید کرد.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید هواساز + 8 نکته طلایی

همانطور که قبلا ذکر شد چیلر جذبی معمولاً در موتورخانه نصب می شوند که در مورد چیلر تراکمی آب خنک نیز چنین است. در این موارد، صدای تولید شده توسط چیلر معمولاً برای کاربران مختل نمی شود. در مقابل، چیلر هوا خنک، در فضاهای بیرونی مانند پشت بام و حیاط نصب می شوند و معمولاً صدای بلند تری تولید می کنند.

 

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی از نظر طول عمر دستگاه

طول عمر چیلرها یکی دیگر از مواردی است که چیلرهای جذبی و تراکمی با هم متفاوت هستند. چیلرهای تراکمی خنک شونده با هوا، عمر طولانی تری دارند زیرا از آب برای خنک کردن کندانسور استفاده نمی کنند و در نتیجه رسوبات کمتری بر روی چیلر یا مینی چیلر تشکیل می شود. اما چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی آب خنک نیاز به برج خنک کننده دارند. انواع برج خنک کننده اعم از برج خنک کننده فایبرگلاس و برج خنک کننده گالوانیزه، در نمایندگی دماجت ارائه می شود.

وجود آمونیاک (که معمولا در چیلرهای جذبی صنعتی یافت می شود) و جاذب لیتیوم بروماید است، می تواند باعث خوردگی در سیستم شود و در نتیجه طول عمر چیلرهای جذبی را کمتر کند.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که چیلرهای تراکمی در مقایسه با چیلرهای جذبی، طول عمر بیشتری دارند.

 

تفاوت چیلر تراکمی و جذبی از لحاظ نگهداری

 

تفاوت چیلر تراکمی و جذبی - دماجت

 

تعمیر و نگهداری یکی دیگر از زمینه هایی است که چیلرهای جذبی و تراکمی به طور قابل توجهی با هم تفاوت دارند. تعمیر و نگهداری در چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی بسیار حساس تر است و به کارکنان متخصص برای انجام وظایف تعمیر و نگهداری نیاز دارد. به همین دلیل هزینه های بیشتری را به افراد اعمال می کند.

بیشتر بخوانید:   پمپ کف کش ارتفاع بالا تک فاز و سه فاز | قیمت | خرید

در مقابل، در چیلرهای تراکمی، خرابی کمپرسور می تواند هزینه های بالایی را برای کاربران چیلر به همراه داشته باشد. در کمپرسورهای اسکرال در صورت خرابی، کل کمپرسور نیاز به تعویض دارد، در حالی که در برخی موارد، کمپرسور چیلرهای اسکرو قابل تعمیر است. تفاوت چیلرهای اسکرال و اسکرو در مقاله ” تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو” به صورت مفصل توضیح داده شده است.

 

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی از نظر حمل و نقل تا پروژه و نصب

حمل و نقل و نصب چیلرهای جذبی و تراکمی نیز از جهات مختلفی متفاوت است. چیلرهای تراکمی معمولاً به عنوان یک سیستم یکپارچه و از پیش شارژ شده (با ماده مبرد در داخل سیکل چگالش) به پروژه منتقل می شوند.

در مقابل چیلرهای جذبی به خصوص چیلرهایی که ظرفیت بالایی دارند به دلیل ابعاد و اجزای بزرگتر تمایل دارند در چندین قطعه و مرحله به پروژه حمل شوند. فرآیند نصب چیلرهای جذبی معمولاً پیچیده تر و گرانتر از چیلرهای تراکمی است.

 

تفاوت کاربری آن ها

به طور کلی چیلرهای جذبی معمولاً در پروژه هایی استفاده می شوند که نیاز به منبع تغذیه بسیار بالایی دارند که استفاده از چیلرهای تراکمی امکان پذیر نیست. با این حال، چیلرهای جذبی را می توان در پروژه های کوچکتر نیز استفاده کرد. با توجه به مزایای بیشمار چیلرهای تراکمی، استفاده از آنها بیشتر از چیلرهای جذبی است. چیلرهای تراکمی برای اکثر کاربردها مناسب هستند، در حالی که چیلرهای جذبی بیشتر در پروژه های بزرگی مانند بیمارستان ها، نیروگاه ها و دانشگاه ها استفاده می شوند.

 

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی از نظر مصرف آب

چیلرهای جذبی به یک برج خنک کننده نیاز دارند که به صورت تبخیری عمل می کند و منجر به اتلاف آب می شود. در نتیجه چیلرهای جذبی نه تنها به آب نیاز دارند، بلکه برای مقاصد خنک کننده نیز آب مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید:   مزایا و معایب برج خنک کننده | بررسی جامع ویژگی ها

چیلرهای تراکمی خنک شونده با آب مشکل مصرف آب مشابهی با چیلرهای جذبی دارند. با این حال، چیلرهای تراکمی با هوا خنک نیازی به برج خنک کننده یا آب ندارند، که باعث می شود آنها راندمان آب بیشتری داشته باشند.

با توجه به اقلیم ایران می توان نتیجه گرفت که چیلرهای تراکمی هوا خنک در حال حاضر به دلیل بهره وری آب، از بازار بیشتری نسبت به سایر چیلرها برخوردارند.

 

ملاحظات محیط زیستی

ملاحظات زیست محیطی نیز زمینه دیگری است که چیلرهای جذبی و تراکمی متفاوت هستند. چیلرهای تراکمی عمدتاً از مبردها در چرخه تبرید تراکمی استفاده می کنند که می تواند به لایه ازن آسیب برساند و اثر گازهای گلخانه ای بر روی کره زمین داشته باشد. در حالی که امروزه برخی از این مبردهای مضر ممنوع شده اند، هنوز در برخی موارد از آنها استفاده می شود.

در مقابل، چیلرهای جذبی از مبردهای طبیعی استفاده می کنند که به لایه اوزون آسیبی نمی رساند و تاثیر کمتری بر گرمایش جهانی دارند.

 

نتیجه در مورد تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

در نتیجه، چیلرهای تراکمی به دلیل راندمان بالاتر و هزینه نصب و نگهداری کمتر، در مقایسه با چیلرهای جذبی، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، تولید محدود چیلرهای جذبی در ظرفیت‌های پایین باعث شده است که در بازار کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

درک بهتر تفاوت بین چیلرهای جذبی و تراکمی می تواند به تصمیم گیری آگاهانه هنگام انتخاب و خرید چیلر مناسب کمک کند. امیدواریم این مقاله به شما در درک تفاوت چیلرهای جذبی و تراکمی کمک کرده باشد. هر گونه سوالی در این رابطه دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *