کامل ترین راهنمای خرید هواساز + 8 نکته طلایی

راهنمای خرید هواساز

هواساز یک سیستم تهویه مطبوع بسیار کارآمد است که از مکانیسم های مختلفی برای تنظیم دمای هوا در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده می کند. این مکانیسم ها شامل سرمایش، گرمایش، مرطوب سازی و رطوبت زدایی، کشتن میکروب ها، فیلتراسیون و بسیاری موارد دیگر است. با این حال، همه سیستم های تهویه مطبوع همه این عملکردها را ارائه نمی دهند. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد راهنمای خرید هواساز هستید، مرجع تخصصی دماجت می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام خرید هواساز به آن توجه کنید.

 

راهنمای خرید هواساز

سیستم های هواساز، به طور معمول جزو سیستم های تهویه مطبوع با حجم بالا طبقه بندی می شوند و یکی از عواملی که در هنگام خرید دستگاه هواساز باید در نظر گرفته شود، اندازه محیطی است که نیاز به خنک سازی یا گرم شدن دارد. عامل مهم دیگر نوع سیستم تهویه یا رطوبت مورد نیاز است که باید بر اساس پروژه و محیط خاص تعیین شود.

علاوه بر این ویژگی های اساسی، هواساز ها با طیف وسیعی از سیستم های اضافی مانند سیستم های میکروب کش، کنترل دما، سیستم های بازیافت و سایر تجهیزات کنترلی عرضه می شوند. این سیستم ها باید بر اساس نیازهای خاص و حساسیت پروژه انتخاب شوند.

جنس بدنه هواساز نیز در هنگام خرید مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر پروژه شامل یک بیمارستان یا آزمایشگاه باشد، هواساز باید بدنه فولادی داشته باشد، در حالی که نوع دیگری از بدنه ممکن است برای سالن اجتماعات یا محیط های دیگر مناسب باشد. به هواساز های بیمارستانی یا آزمایشگاهی، هواساز هایژنیک می گویند.

 

نکات کلیدی هنگام خرید هواساز

قبل از انتخاب و سفارش هواساز، مهم است که عوامل زیر را به دقت محاسبه و تعیین کنید:

برای اطمینان از خرید هواساز که نیازهای خاص شما را برآورده می کند و برای پروژه شما مناسب است، چندین نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. این شامل:

بیشتر بخوانید:   مصرف برق فن کویل چقدر است؟ + راهکارهای کاهش

1 – اندازه محیطی را که باید سرد یا گرم شود را تعیین کنید.

2 – میزان سرمایش و گرمایش مورد نیاز ساختمان، مرکز تجاری، بیمارستان و کاربرد های صنعتی را محاسبه کنید.

3 – در نظر بگیرید که آیا به یک هواساز افقی یا عمودی نیاز است.

4 – حجم هوادهی هواکش (برحسب m3/hr یا CFM اندازه گیری شده) و مقدار هوای برگشتی را تعیین کنید.

5 – تصمیم بگیرید که هواساز باید رو به بالا باشد یا رو به پایین.

6 – ابعاد و موقعیت نصب هواساز را تعیین کنید.

7 – تعداد ردیف ها، قطر، مواد و سطح حرارتی کویل های سرمایشی و گرمایشی در هواساز را در نظر بگیرید.

8 – نوع و افت فشار سیال انتقال حرارت (آب داغ یا بخار) در کویل گرمایشی را تعیین کنید.

9 – در مورد نوع و افت فشار سیال مبرد (آب سرد چیلر یا گاز مبرد) در کویل خنک کننده تصمیم بگیرید.

10 – تعداد پره های تبادل حرارتی سیم پیچ در هر اینچ مربع کویل خنک کننده و گرمایشی را در نظر بگیرید.

11 – فشار استاتیکی فن سانتریفیوژ دستگاه هوادهی را برای غلبه بر افت فشار طولانی ترین مسیر کانال هوادهی تعیین کنید.

12 – در مورد تعداد و نوع فیلترهای هوای مورد نیاز برای عبور هوا از کولر تصمیم بگیرید.

 

با در نظر گرفتن این نکات هنگام خرید و سفارش هواساز، می توانید اطمینان حاصل کنید که هواساز مناسب با نیازهای خاص و نیازهای پروژه خود را خریداری می کنید.

 

راهنمای بررسی نوع فن هنگام خرید هواساز

دو نوع فن در دستگاه های هواساز می تواند به کار رود :

  • اینورتر با سرعت متغیر
  • فن با سرعت ثابت

هنگام انتخاب هواساز، باید در مورد نوع فنی که می خواهید استفاده کنید، تصمیم بگیرید. فن های اینورتر با سرعت متغیر به دلیل کاهش تولید نویز و صرفه جویی قابل توجه در انرژی به طور فزاینده ای محبوب می شوند. موتورهای فن اینورتر بی صدا و یکنواخت کار می کنند، اما گرانتر از موتورهای فن با سرعت ثابت هستند.

بیشتر بخوانید:   انتخاب، نصب و طراحی کانال کشی هواساز

 

راهنمای بررسی کنترل رطوبت هنگام خرید هواساز

محل نصب هواساز باید بر اساس شرایط محیطی و الگوهای آب و هوایی به دقت در نظر گرفته شود. موضوع کنترل رطوبت عامل مهمی است که باید در هنگام خرید هواساز به آن توجه کرد. تجهیزات اضافی مانند رطوبت گیرها یا رطوبت سازها ممکن است مورد نیاز باشد و می تواند هزینه کلی سیستم را افزایش دهد.

در مناطق خشک استفاده از مرطوب کننده ها می تواند بسیار مفید باشد. این دستگاه ها به طور مستقیم آب را به مجرای هوا اضافه می کنند و در داخل هواساز نصب می شوند که رطوبت هوا را تا حد مطلوب افزایش می دهد و به یک نقطه متوسط می رساند.

 

راهنمای بررسی نوع فیلتر هنگام خرید هواساز

انتخاب نوع فیلتر مناسب به نیاز و کاربرد خاص شما بستگی دارد. انواع مختلفی از فیلترها از جمله فیلترهای HEPA، ULPA، پلیسه دار و کربن فعال وجود دارد. هر کدام از این فیلترها کاربرد و کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال، فیلترهای HEPA معمولاً در بیمارستان هایی استفاده می شوند که کیفیت هوا بسیار مهم است. این فیلترها کارایی هواساز را بهبود می بخشد و از رعایت استانداردهای لازم برای محیط های حساس اطمینان می دهد.

 

راهنمای اتصالات و منابع سرمایشی و گرمایشی هواساز

دستگاه های هواساز، حاوی سیم پیچ هایی هستند که دو کارکرد گرمایش و سرمایش را انجام می دهند. این کویل ها به منابع گرما و سرما مانند بویلر، چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، سیستم های GHP، سیستم های VRF و … متصل می شوند که این امر باعث تولید هوای سرد یا گرم می شود که سپس از طریق DX به هوای در حال گردش در داخل دستگاه منتقل می شود.

بیشتر بخوانید:   14 تفاوت چیلر جذبی و تراکمی - بررسی مزایا و معایب

در سیستم هواساز، هوای تازه از طریق دریچه های تعبیه شده روی هواساز وارد دستگاه می شود. این هوا قبل از ورود به دستگاه از فیلترها عبور می کند تا گرد و غبار و سایر ذرات هوا را از بین ببرد. سپس بسته به نوع هوای تولید شده توسط دستگاه، هوا از کویل آب سرد و گرم عبور می کند. پس از آن، قبل از ورود به اتاق یا ساختمان به محفظه فن و موتور الکتریکی دستگاه منتقل می شود. اطمینان از سازگاری بین اتصالات و منابع گرمایش و سرمایش برای اطمینان از عملکرد و کارایی مطلوب هواساز مهم است.

 

راهنمای انتخاب حجم و ظرفیت هواساز

هنگام خرید هواساز، توجه به ظرفیت هواساز بسیار مهم است. توصیه می شود که مهندسان متخصص این جنبه از دستگاه تهویه مطبوع را بررسی کنند. زیرا تولید کنندگان و فروشندگان متفرقه ممکن است ظرفیت تهویه را برای کاهش قیمت محصول بیش از حد اعلام کنند. این امر می تواند مشکلاتی را در رفع نیاز مشتری به هواساز ایجاد کند. ظرفیت تهویه معمولاً برای هواساز های ساختمانی یا صنعتی بر حسب cfm یا متر مکعب در ساعت اندازه گیری می شود.

مرجع تخصصی دماجت، با به کارگیری متخصصان با تجربه و آموزش دادن آن ها بر اساس جدید ترین متد های روز دنیا، می تواند بهترین مشاوره ممکن را به شما بدهند تا ایده آل ترین محصول که مناسب شما است را خریداری کنید. شما می تواند با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را برای خرید آگاهانه تر بگیرید و یا درخواست مشاوره رایگان خود ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *