تنظیم چیلر برای زمستان | آموزش گام به گام

برای افزایش راندمان تبرید و حرارتی یک چیلر، تنظیم دمای آن بسیار مهم است. این پارامتر به ویژه در زمستان یا تابستان بسیار مهم است، زیرا امکان استفاده بهینه از سیستم تهویه مطبوع را فراهم می کند.

مقدمه

چیلرها را می توان به دو نوع اصلی طبقه بندی کرد:

  • چیلر صنعتی
  • چیلر  خانگی

مینی چیلر که به عنوان چیلر خانگی نیز شناخته می شوند، معمولا بر روی پشت بام ها یا زیر زمین آپارتمان ها نصب می شوند. این دستگاه ها خودشان سرما یا گرما تولید نمی کنند، در عوض با حذف گرما، محیط را خنک می کنند. درک این نکته مهم است که چیلرها با جذب و دفع گرما، هوای سرد تولید می کنند. گاز مبرد برای جذب گرما استفاده می شود و سپس به محیط اطراف پخش می شود. به طور معمول، مبرد مورد استفاده در سیستم های چیلر r134a است.

تنظیم چیلر برای زمستان، یک گام مهم است که باید قبل از استفاده از فرآیند گرمایش سیستم انجام شود. چیلر ها با راندمان بالا و قابلیت های پیشرفته به طور گسترده در هتل ها، ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری استفاده می شوند.

با کاهش دما و شروع فصل سرد، مردم شروع به تمرکز روی استفاده از حالت گرمایش سیستم های حرارتی خود می کنند. با این حال، تنظیم حالت گرمایش دستگاه ها و تجهیزات حرارتی مختلف نیاز به تنظیمات متعدد دارد. این دستگاه ها به تجهیزاتی مانند هواساز یا فن کویل متصل می شوند تا هوای گرم یا سرد را در محیط پخش کنند.

 

تنظیم دمای چیلر در زمستان

 

اتصال جریان آب گرم سیستم گرمایش مرکزی به چیلر می تواند هوای گرم محیط را در فصل زمستان تولید کند. این منجر به جریان یکنواخت و یکپارچه هوای گرم و بهینه با سرعت ثابت، در فضای داخلی می شود. برای استفاده از حالت گرمایش یک دستگاه، باید به جریان آب گرم متصل شود. به طور معمول جریان آب گرم از طریق موتورخانه یا پکیج گرمایش دیواری تامین می شود.

تنظیم چیلرهای لیزری برای جلوگیری از آسیب به تیوپ لیزری بسیار مهم است. اگر دما به درستی تنظیم نشود، ممکن است باعث ایجاد مشکل در دستگاه شود. بنابراین توصیه می شود دمای چیلرهای لیزری را همیشه نزدیک به دمای محیط نگه دارید. به عنوان مثال، اگر دمای محیط 20 درجه سانتیگراد و دمای چیلر 10 درجه سانتیگراد باشد، می تواند باعث ایجاد فشار در ابتدا و انتهای لوله شود و منجر به ایجاد ترک شود.

شایان ذکر است که تنها چیلرهای تک سنسوری، نیاز به تنظیم دستی دما دارند، در حالی که چیلرهای دو سنسوری به طور خودکار دما را تنظیم می کنند. چیلرهای با سنسور دوگانه به چیلرهای هوشمند نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید:   نحوه عیب یابی چیلر تراکمی به روش اصولی

در این مقاله شما را با فرآیند تنظیم دستی دما برای چیلرهای تک سنسور راهنمایی می کنیم.

 

نحوه تنظیم چیلر برای زمستان

 

نحوه تنظیم چیلر در زمستان

 

برای تنظیم چیلر برای زمستان می توانید از ترموستات دستگاه استفاده کنید. تمامی دستگاه های چیلر تراکمی در ساختار خود دارای ترموستات هستند و امکان انتقال ترموستات دستگاه به داخل ساختمان مانند اتاق ها و سالن های پذیرایی وجود دارد. با استفاده از ترموستات دستگاه به راحتی می توانید کنترل را تنظیم کرده و دمای محیط را به میزان دلخواه خود تغییر دهید. برای کنترل و تنظیم دمای یک چیلر آب خنک می توانید از ترموستات یا کنترل از راه دور دستگاه استفاده کنید. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مدل های چیلر به طور پیش فرض از یک سیستم کنترل دما استفاده می کنند. یعنی دمای سیال نسبت به دمای محیط داخلی تفاوت ثابتی دارد.

هنگام تنظیم چیلر برای زمستان، مهم است که نیازهای کاربر را در نظر بگیرید. هنگامی که دمای محیط را تعیین کردید، می توانید با استفاده از کنترل از راه دور یا ترموستات، دما را در یک سطح خاص تنظیم کنید.

برای اعمال تنظیمات مورد نظر باید کلید set دستگاه را فشار دهید تا عدد صفر ظاهر شود. سپس کلید نشانگر مربوطه را فشار دهید تا عدد 8 ظاهر شود. سپس یکبار کلید set را فشار دهید تا F0 روی صفحه نمایش داده شود. با چند بار فشردن کلید کنار set، علامت F3 ظاهر می شود.

برای تنظیم دما، کلید SET را فشار دهید تا عدد 1 ظاهر شود. سپس کلید کناری مجموعه را فشار دهید و عدد صفر ظاهر می شود. پس از انجام این عمل کلید RST را فشار دهید تا تنظیمات ذخیره شوند. این کار چیلر را روی دمای ثابت تنظیم می کند.

شایان ذکر است برای افزایش طول عمر و افزایش راندمان سیستم چیلر توصیه می شود دمای چیلر را در محدوده 20 تا 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. این محدوده دمایی عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد و خطر آسیب به سیستم را کاهش می دهد.

 

نحوه تنظیم آب خروجی چیلر

پس از تنظیم چیلر برای زمستان، تنظیم دمای آب خروجی از سیستم بسیار مهم است. تنظیم نکردن گرمایش و دمای آب خروجی می تواند منجر به آسیب دیدگی و ترک خوردن انتهای و ابتدای دستگاه شود.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید فن کویل + 10 نکته طلایی

برای تنظیم دمای آب خروجی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کلید set و کلید بعدی را به طور همزمان حدود 5 ثانیه نگه دارید تا عدد صفر روی صفحه ظاهر شود.
  2. کلید کنار rst را فشار دهید تا عدد 8 نمایش داده شود.
  3. کلید set را فشار دهید تا علامت F0 ظاهر شود.
  4. پس از ظاهر شدن علامت F0 دوباره کلید set را فشار دهید.
  5. از کلیدهای نشانگر برای تنظیم دمای خروجی دستگاه استفاده کنید.
  6. کلید RST را فشار دهید تا تمام تنظیمات ذخیره شوند.

بسیاری از مدل های چیلر را می توان در محدوده دمایی 5 تا 35 درجه سانتیگراد تنظیم کرد. اما برای بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی و برق، تنظیم دمای دستگاه روی 25 درجه سانتیگراد بسیار موثر و کارآمد است.

 

مزایای تنظیم چیلر برای زمستان

تنظیم چیلر برای زمستان چندین مزیت دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه جویی قابل توجه در هزینه: تنظیم چیلر در فصل زمستان علاوه بر تامین گرمای مورد نیاز محیط، منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های اقتصادی و جانبی برای کاربر و مصرف کننده می شود.
  2. عدم نیاز به وسایل گرمایشی جداگانه: برای تامین گرمایش محیط نیازی به وسایل یا تجهیزات گرمایشی مستقل یا مجزا نیست.
  3. کنترل دما مستقل: قابلیت تنظیم دمای محیط به صورت مستقل و جداگانه فراهم شده است که به کاربر این امکان را می دهد تا دمای هر قسمت از محیط را مستقل از سایر قسمت ها تنظیم کند.
  4. تطبیق پذیری: تنظیم دما و حالت حرارتی چیلر امکان استفاده از دستگاه را در شرایط مختلف آب و هوایی، اعم از خشک و مرطوب، می دهد.
  5. توزیع یکنواخت هوای گرم: تنظیم صحیح گرمایش چیلر باعث می شود هوای گرم و راحت به طور یکنواخت و یکپارچه در تمام گوشه های محیط توزیع شود و محیطی گرم، ایده آل و دلپذیر را برای کاربر فراهم کند.
  6. عملکرد دوگانه سرمایش و گرمایش: دستگاه های چیلر می توانند به راحتی بین حالت سرمایش و گرمایش جابه جا شوند و استفاده از هوای گرم یا سرد را در تمام طول سال ممکن می سازند.

 

نحوه عملکرد چیلر گرمایشی

توجه به این نکته ضروری است که تنها تفاوت بین تنظیم چیلر برای زمستان و درک نحوه عملکرد چیلر گرمایشی، استفاده از دستگاه بویلر و نوع خنک کننده آن است. چیلر گرمایشی دارای اجزای خاصی است که بسته به نوع جذب و تراکم، آن را طی فرآیند خاصی روی مبرد گرم یا سرد می کند.

بیشتر بخوانید:   سیستم اطفا حریق اتوماتیک چیست؟ | قیمت | انواع | خرید

اجزای یک چیلر جذبی شامل ژنراتور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. در مقابل چیلرهای تراکمی به جای ژنراتور دارای کمپرسور هستند. انواع تراکمی در دو مدل چیلر هوا خنک و چیلرهای آب خنک هستند که در خنک سازی قسمت تراکمی با هم تفاوت دارند.

اجزای چیلرهای سرمایشی و گرمایشی تفاوتی با یکدیگر ندارند. نوع گرمایش به یک دستگاه مولد گرما، مانند دیگ بخار نیاز دارد. با تولید گرما و انتقال آن به مجرای فن کویل یا هواساز صنعتی یا هواساز هایژنیک، گرمایش در محیط ایجاد می شود.

 

خرید چیلر ایده آل

اگر به دنبال خرید یک چیلر ایده آل هستید می توانید از طریق مرجع تخصصی تهویه مطبوع دماجت، دستگاه ها و تجهیزات تهویه مطبوع با کیفیت را خریداری کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی رایگان در هر مرحله از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را دریافت کنید. با کمک آنها می توانید انتخابی بهتر و آگاهانه تری داشته باشید. همچنین می توانید درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

 

ارائه رقابتی ترین قیمت چیلر در ایران

قیمت چیلر به دلیل عوامل مختلفی از جمله کیفیت ساخت، قطعات و اجزای سازنده، ظرفیت گرمایشی، ظرفیت سرمایشی، راندمان، عملکرد، مدل دستگاه، نوسانات ارز و دلار و غیره می تواند در نوسان باشد. برای استعلام قیمت های رقابتی انواع دستگاه ها و تجهیزات تهویه مطبوع، با بالاترین کیفیت، می توانید از دماجت دیدن فرمایید.

 

 

سوالات متداول

به چه نوع چیلرهایی چیلر هوشمند می گویند؟

چیلرهای هوشمند چیلرهای دو سنسوری هستند که به صورت هوشمند دما را بر اساس محیط تنظیم می کنند.

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر نوعی چیلر خانگی است که در مقایسه با چیلرهای صنعتی ابعاد کوچکتری دارد.

آیا چیلر فقط در زمستان استفاده می شود؟

چیلرها فقط در زمستان استفاده نمی شوند. آنها همچنین در تولید سرمایش و گرمایش استفاده می شوند و در تمام طول سال مفید هستند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *