مزایا و معایب برج خنک کننده | بررسی جامع ویژگی ها

هدف این مقاله بررسی مزایا و معایب برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری در مقایسه با برج های خنک کننده خشک است. به دلیل مسائل و چالش های مرتبط با برج های خنک کننده مرطوب، برخی از پروژه ها دستگاه های خنک کننده جایگزین را انتخاب می کنند. ما زوایای مختلف این موضوع را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد، به ویژه در مورد برج های مدور یا مکعبی که هوا در تماس مستقیم با آب است. برای شروع، اجازه دهید ابتدا ساختار این دو نوع برج خنک کننده محبوب را بررسی کنیم، قبل از اینکه مزایا و معایب مربوط به آنها را بررسی کنیم. در صورتی که قصد خرید برج خنک کننده را داشتید، با کارشناسان دماجت، تماس حاصل فرمایید و مشاوره تخصصی به صورت رایگان دریافت کنید.

 

برج خنک کننده نوع خشک (برج هوا خنک)

برج خنک کننده نوع خشک، که به عنوان مبدل حرارتی خنک‌شونده با هوا نیز شناخته می‌شود، با استفاده از یک کویل بسته که در آن آب گرم جریان دارد، کار می‌کند و از یک یا چند فن هوا برای کاهش دمای آب استفاده می‌شود. در این نوع، هیچ تماس مستقیمی بین هوا و آب وجود ندارد، از این رو اصطلاح “خشک” است. طرح های مختلفی از جمله عمودی، افقی و V شکل موجود است.

 

مزایا و معایب برج خنک کننده

 

همانطور که قبلا ذکر شد، در این مقاله به بررسی مزایا و معایب برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری می پردازیم. به دلیل مشکلات برج خنک کننده، برخی از پروژه ها به جای برج های خنک کننده تبخیری، دستگاه های خنک کننده جایگزین را انتخاب می کنند. ما زوایای مختلف برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری، به ویژه برج های گرد یا مکعبی که تماس مستقیم بین هوا و آب دارند را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

بیایید با مقایسه مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری (خنک کننده آبی) و برج خنک کننده خشک (خنک کننده هوا) شروع کنیم. اما قبل از انجام این کار، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به ساختار دو نوع پرکاربرد بیندازیم. حال، بیایید در مورد مزایایی بحث کنیم که برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری را به سیستم خنک کننده ترجیحی برای برخی پروژه ها تبدیل می کند.

 

معایب برج خنک کننده

 

در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید برج خنک کننده فایبرگلاس، حتما با ما تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

 

مزایای برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری (در مقایسه با نوع خشک)

 

مزایای برج خنک کننده

 

1 – قیمت اولیه پایین تر

یکی از مزیت های اصلی برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری نسبت به برج خنک کننده خشک قیمت اولیه پایین تر است. زیرا ساختار ساده‌تری بدون لوله‌های مسی (کویل مسی) دارند که باعث می‌شود اجزای اصلی برج خنک‌کننده مرطوب شامل بدنه اصلی، موتور الکتریکی، فن و پکینگ باشد. با این حال، شایان ذکر است که این قیمت کمتر تنها در صورتی معتبر است که آب منطقه از نمک یا سختی آب بالایی برخوردار نباشد و تجهیزات تصفیه آب مورد نیاز نباشد. در مواردی که سختی آب بالا باشد، قیمت کل برج خنک کننده مرطوب به همراه امکانات تصفیه آب همچنان می تواند کمتر از قیمت برج خنک کننده خشک باشد. برخلاف برج‌های خنک‌کننده خشک، برج‌های خنک‌کننده مرطوب حتی در مناطقی که املاح آب بسیار زیاد است، نیازی به تجهیزات تصفیه آب ندارند. به این دلیل که مدار آب در نوع خشک یک مدار بسته است و آب فقط یک بار شارژ می شود و آن آب کاملاً تصفیه شده یا آب مقطر است.

بیشتر بخوانید:   راهنمای نحوه نصب چیلر به صورت اصولی و قدم به قدم

2 – کارایی بیشتر

یکی دیگر از مزایای برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری، راندمان بالاتر آنها در مقایسه با سایر دستگاه های خنک کننده مانند برج های خنک کننده خشک است. این به دلیل تماس مستقیم جریان هوا با آبگرم است که امکان انتقال گرمای مؤثرتر از آبگرم به هوا را فراهم می کند. در مقابل، دستگاه‌های دیگری مانند برج‌های خنک‌کننده خشک تماس مستقیم بین هوا و آب ندارند و در عوض به انتقال حرارت از طریق دیواره لوله‌های مسی متکی هستند.

مصرف برق کمتر

مزیت سوم برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری این است که انرژی کمتری نسبت به برج های خنک کننده خشک مصرف می کنند. برج های خنک کننده مرطوب فقط یک فن دارند و تماس مستقیم بین آب و هوا امکان تبادل گرما را آسان تر می کند. از سوی دیگر، برج های خنک کننده خشک دارای فن های متعدد هستند و تبادل حرارتی از طریق دیواره لوله ها انجام می شود و کارایی آن را کاهش می دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که برج های خنک کننده خشک از آب استفاده نمی کنند، برج های خنک کننده مرطوب هم برق و هم آب مصرف می کنند. از این رو هنگام مقایسه توان مصرفی دو نوع برج خنک کننده باید هزینه کل برق و آب مصرفی را در نظر گرفت.

در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید برج خنک کننده گالوانیزه، می توایند درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا متخصصان دماجت، در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید:   جامع ترین راهنمای خرید یونیت هیتر

 

معایب برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری

حال بیایید نگاهی به برخی از معایب برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری بیاندازیم. کارکرد این برج های خنک کننده در طولانی مدت و بدون نگهداری مناسب و سرویس دهی منظم می تواند منجر به مشکلات متعدد و کاهش راندمان سیستم شود. برخی از مهم ترین مشکلات مرتبط با برج های خنک کننده تبخیری عبارتند از:

آلودگی بیولوژیکی و رسوب گذاری

اولین مشکل عمده برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری آلودگی بیولوژیکی و رسوب گذاری است. از آنجایی که این برج های خنک کننده به طور طبیعی گرم و مرطوب هستند، محیط ایده آلی را برای رشد موجودات بیولوژیکی ناخواسته مانند باکتری ها فراهم می کنند. این آلاینده ها هم برای مردم و هم برای کارایی برج مشکل ایجاد می کند. لایه نازکی از این مواد بر روی اجزای داخلی برج می نشیند و بازده حرارتی آن را کاهش می دهد. این مشکل یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با برج‌های خنک‌کننده محسوب می‌شود و در مبدل‌های حرارتی هوا خنک وجود ندارد.

مصرف آب

دومین عیب برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری مصرف آب آنهاست. این برج های خنک کننده را تبخیری یا مرطوب می نامند زیرا بخشی از آب در اثر تماس مستقیم با ذرات هوا تبخیر شده و از بالای برج به صورت بخار آب خارج می شود. در نتیجه هزینه مصرف آب به برق مصرفی اضافه می شود. در مقابل، مصرف آب در مبدل های حرارتی هوا خنک وجود ندارد.

نیاز به تصفیه آب

سومین عیب برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری نیاز به تصفیه آب است. اگر آب مورد استفاده در برج‌های خنک‌کننده تبخیری به‌خوبی تصفیه نشود، به‌ویژه در مناطقی که نمک‌های آب زیاد است، لوله‌های سیستم به سرعت دچار گرفتگی می‌شوند و منجر به کاهش راندمان و کارایی می‌شوند. این می تواند منجر به هزینه های سنگین خدمات دوره ای برای مشتری شود. علاوه بر این، فرآیند تصفیه آب و نصب سختی گیرهای مناسب می تواند هزینه بر باشد.

بیشتر بخوانید:   نحوه سیم کشی فن کویل به صورت اصولی+نقشه برق فن کویل

در صورتی که برای برج خنک کننده خود، نیاز به خرید چیلر و یا خرید مینی چیلر دارید، می توانید برای استعلام قیمت و دریافت مشاوره، با ما در تماس باشید.

 

سیستم جایگزین برج خنک کننده تبخیری یا مرطوب

همانطور که گفتیم، برج های خنک کننده مرطوب یا تبخیری به دلیل هزینه کمتر در مقایسه با سایر دستگاه ها، به طور گسترده در صنایع مختلف و به عنوان یک خنک کننده آب کندانسور در چیلرهای تراکمی استفاده می شوند. با این حال، همانطور که ما همچنین تاکید کردیم، مشکلات قابل توجهی در استفاده از آنها وجود دارد، از جمله نگرانی های بهداشتی، نیاز به تجهیزات تصفیه آب و مصرف آب. در بیشتر موارد، تجهیزات تصفیه آب برای برج های خنک کننده تبخیری مورد نیاز است که به کل هزینه برج می افزاید و آن را نسبت به برج های خنک کننده خشک که به چنین تجهیزاتی نیاز ندارند، گران تر می کند. هنگام بررسی گزینه های جایگزین برای برج های خنک کننده تبخیری یا مرطوب، مهم است که این را در نظر داشته باشید.

علاوه بر این، حتی اگر تجهیزات تصفیه آب نصب شده باشد، این سیستم ها خود نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای مانند تمیز کردن یا تعویض فیلتر دارند که می تواند به هزینه کلی اضافه کند.

بنابراین، اگر پروژه ای با کمبود آب یا هزینه های بالای آب مواجه است و رعایت بهداشت محیط بسیار مهم است و آب منطقه دارای نمک بالایی است که نیاز به تجهیزات تصفیه آب دارد، توصیه می شود خنک کننده خشک یا خنک کننده خشک را به عنوان جایگزینی برای برج های خنک کننده تبخیری در نظر بگیرید. . برج خنک کننده خشککه به عنوان مبدل حرارتی خنک کننده با هوا نیز شناخته می شود، یک جایگزین امکان پذیر است.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *