نحوه تنظیم دمای چیلر + آموزش قدم به قدم

نحوه تنظیم دمای چیلر - دماجت

مقدمه

تنظیم دمای چیلر، به صورت اصولی و صحیح، برای افزایش کارایی و بهره وری آن بسیار مهم است. با تغییر دمای هوای محیط، تنظیم دمای چیلر یکی از ضروری ترین کار هایی است که باید برای حفظ سلامت دستگاه خود انجام دهید.

ذکر این نکته ضروری است که تنظیم دمای چیلر یا مینی چیلر، می تواند تاثیر بسزایی در بهبود طول عمر، عملکرد بهینه قطعات و لوازم جانبی سیستم داشته باشد. برعکس، تنظیم نکردن دمای دستگاه مطابق با فصل – چه سرد و چه گرم – نه تنها کارایی و کارایی سیستم را کاهش می دهد، بلکه احتمال خرابی قطعات چیلر را نیز افزایش می دهد.

 

چیلر را روی چه دمایی تنظیم کنیم؟

تنظیم دمای مناسب برای چیلر شما نیاز به بررسی دقیق دارد. اگرچه ممکن است یک سوال ساده به نظر برسد، اما چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

یک نکته مهم که باید در نظر داشت، این است که چرخه های تبرید با افزایش دمای تنظیم شده کارآمدتر عمل می کنند. بنابراین، تنظیم چیلر روی دمای پایین می تواند منجر به عملکرد دستگاه ضعیف شود.

بعلاوه، کارکردن چیلر در دمای خیلی پایین می تواند باعث یخ زدگی چیلر و آسیب احتمالی دستگاه شود. به این دلایل، بهتر است تا حد امکان، چیلر را در دمای بالاتر نگه دارید. این نه تنها کارایی آن را بهبود می بخشد، بلکه طول عمر آن را برای سال های آینده تضمین می کند.

 

برای تنظیم دمای چیلر برای محیط های مختلف

“تنظیم دمای چیلر به صورت اصولی، تا حد زیادی به ماهیت کاری که قرار است انجام دهد بستگی دارد. به عنوان مثال، در یک کارخانه مواد غذایی، محدوده دمایی تخم مرغ بین 64 درجه فارنهایت تا 72 و سایر محصولات تخمیر ممکن است،  50 درجه فارنهایت  تا 56 درجه فارنهایت باشد.

بیشتر بخوانید:   پمپ کف کش ارتفاع بالا تک فاز و سه فاز | قیمت | خرید

در مقابل، کارخانه های نوشیدنی ممکن است نیاز داشته باشند که دمای محصولات خود را بین 32 درجه فارنهایت تا 34 درجه فارنهایت کاهش دهند، که باعث می شود چیلرهای خود را روی 26 درجه فارنهایت تا 28 درجه فارنهایت تنظیم کنند. این محدوده دما، نه تنها عملکرد تصادف سرد را تسهیل می کند، بلکه به حفظ مخازن که در دمای 32 درجه فارنهایت تا 34 درجه فارنهایت کار می کنند نیز کمک می کند.

در یک کارخانه تقطیر، که در آن تخمیر در دمای 80 درجه فارنهایت اتفاق می افتد، معمولاً نیازی به شوک سرد نیست. در نتیجه، چیلرهای تقطیر را می توان در دماهای بالاتر، بین 60 درجه فارنهایت تا 70 درجه فارنهایت تنظیم کرد که باعث بهبود راندمان می شود.

در نهایت، تنظیم دمای چیلر تراکمی، به مورد استفاده خاص بستگی دارد و هنگام تعیین محدوده دمایی مناسب، توجه به الزامات کار بسیار مهم است.

 

نحوه تنظیم دمای چیلر برای دستیابی به حداکثر راندمان

سیستم های تهویه چیلر، از اجزای مختلفی تشکیل شده است و هر یک از این قطعات نقش حیاتی در تضمین عملکرد بهینه سیستم دارند. در میان این قطعات، ترموستات جزء مهمی است که در ساخت دستگاه چیلر استفاده می شود.

تنظیم ترموستات چیلر، روشی موثر برای رسیدن به دمای مطلوب و ایده آل در محیطی است که چیلر در آن استفاده می شود. با تنظیم دقیق ترموستات، می توانید کارایی چیلر را به حداکثر برسانید و از بهترین عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

“تنظیم دمای چیلر، ساده است و می تواند از طریق کنترل از راه دور یا خود ترموستات انجام شود. درجه حرارت باید بر اساس نیازهای سرمایشی یا گرمایشی محیط در درجه خاصی تنظیم شود. زمانی که دمای آب برگشتی به سطح مشخص شده رسید، ترموستات به چیلر دستور خاموش شدن می دهد.

بیشتر بخوانید:   راهنمای اصولی نحوه ی تنظیم ترموستات فن کویل

هنگامی که دمای محیط از درجه مشخص شده منحرف شود، ترموستات یک بار دیگر چیلر را فعال می کند تا به محدوده دمایی مورد نظر برسد. با فعال یا غیرفعال کردن چیلر در پاسخ به تغییرات دمای هوا، ترموستات اطمینان حاصل می کند که محیط به دمای مطلوب رسیده و حفظ می کند.

شایان ذکر است که تنظیم دمای چیلر ساده است و می توان از نمایشگر دستگاه برای تنظیم تنظیمات آن استفاده کرد.

 

نحوه تنظیم دمای چیلر از روی مانیتور دستگاه

برای اعمال تنظیمات، باید دکمه تنظیم ترموستات و کلید اول را به طور همزمان فشار دهید. با این کار عدد صفر روی صفحه نمایش داده می شود. سپس کلید rs را به طور مکرر فشار دهید تا عدد 8 روی صفحه ظاهر شود. دوباره دکمه set را فشار دهید تا متغیر F0 روی صفحه دستگاه نمایش داده شود.

سپس کلید rst را فشار دهید تا F3 برجسته شود و سپس دکمه set را فشار دهید تا عدد 1 ظاهر شود. در نهایت دوباره دکمه set را فشار دهید و عدد 0 روی صفحه ظاهر می شود. برای اعمال و ذخیره تنظیمات دکمه rs را فشار دهید.”

 

نحوه تنظیم دمای آب خروجی چیلر

“برای تکمیل تنظیمات دمای چیلر، لازم است دمای آب خروجی سیستم را تنظیم کنید. مراحل به صورت زیر است :

  • ابتدا کلیدهای set و rst را به طور همزمان برای حدود 5 ثانیه فشار دهید تا صفحه نمایش عدد 0 را نشان دهد.
  • سپس دکمه rst را فشار دهید و سپس عدد 8 را فشار دهید و سپس دکمه set را فشار دهید که F0 نمایش داده می شود.
  • دکمه set را دوباره فشار دهید تا دمای خروجی آب به درجه دلخواه تنظیم شود و سپس دکمه rst را فشار دهید تا تنظیمات اعمال و ذخیره شوند.
بیشتر بخوانید:   آموزش نحوه اسید شویی فن کویل (بهترین روش چیست؟)

توجه به این نکته ضروری است که برای به حداکثر رساندن راندمان و عملکرد دستگاه چیلر، توصیه می شود دمای سیستم را در محدوده 20 تا 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

تحقیقات نشان می دهد که تنظیم دمای چیلر در محدوده 20 تا 25 درجه سانتیگراد منجر به راندمان و بهره وری بهینه بیشتر سیستم می شود. برای به حداقل رساندن هزینه های اقتصادی و جانبی، توصیه می شود دمای دستگاه را روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم کنید، زیرا موثر و کارآمد است.

 

نکات مهم در مورد نحوه تنظیم دمای چیلر

1 – در هنگام تنظیم دمای چیلر، رعایت مجموعه ای از نکات و اصول برای به حداکثر رساندن توان، بار سرمایشی و گرمایشی سیستم بسیار مهم است، به طور کلی حداکثر دمای مناسب برای سازه های مسکونی و تجاری در فصل زمستان 21 درجه سانتیگراد است، اگرچه خانه های خالی از سکنه را می توان روی 15 درجه سانتیگراد تنظیم کرد.

2 – تنظیم دما بین 3 تا 5 درجه فارنهایت برای مصرف بهینه انرژی و افزایش طول عمر سیستم بسیار مهم است.

3 – برای محیط های اداری، تنظیم دما باید بر اساس ساعات کاری و الگوهای رفت و آمد کارکنان تنظیم شود. علاوه بر این، مسدود کردن خروجی ها یک راه موثر برای جلوگیری از اتلاف انرژی و حفظ منابع است.”

 

نتیجه گیری

در صورت اطمینان کامل از انجام اصولی نحوه ی تنظیم دمای چیلر، پیشنهاد می شود، حتما با یک متخصص مشورت کنید تا طبق دقیق ترین استاندارد ها، این کار برای شما انجام شود. حال می توانید با آرامش کامل از عملکرد صحیح دستگاه چیلر خود، بهره ببرید.

 

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *