طرز کار چیلر تراکمی و جذبی | چیلر چگونه کار می کند؟

در این مقاله آموزشی طرز کار چیلر را توضیح می دهیم و مروری بر چیلرهای جذبی، تراکمی، خانگی و تهویه مطبوع ارائه می دهیم. چیلرها تجهیزات حیاتی برای خنک سازی ساختمان های بزرگ و مراکز صنعتی هستند و در دو نوع اصلی چیلرهای تراکمی و جذبی وجود دارند. چیلرها نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند، به ویژه در ساختمان ها و مراکز صنعتی که با تولید سرما، خنک کننده و افزایش کارایی تجهیزات و ماشین آلات هستند. در این مقاله، مکانیک نحوه عملکرد چیلرها و عملکردهای مختلف آنها را بررسی خواهیم کرد. چیلر به گونه ای کار می کند که بازدهی را به حداکثر می رساند و در عین حال حداقل انرژی را مصرف می کند. مکانیسم آن پیچیده است و نگهداری و تعمیر آن نیاز به مهارت های تخصصی دارد. با توجه به پیچیدگی مکانیزم چیلر، ساختمان ها و مراکز صنعتی که برای سرمایش به این تجهیزات متکی هستند برای انجام تعمیرات و نگهداری نیاز به خدمات تکنسین های ماهر دارند. این امر برای اطمینان از عملکرد بهینه چیلر بدون هیچ مشکلی ضروری است.

 

برای خرید چیلر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره های تخصصی رایگان دریافت کنید.

 

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلرها بر اساس اصولی که در این قسمت توضیح داده شده است کار می کنند که مکانیک کلی چیلر را توضیح می دهد. در اصل، چیلر دستگاهی است که با استفاده از چرخه تبرید جذبی یا تراکمی، گرما را از یک خنک کننده، معمولاً آب، حذف می کند.

چیلرها در مکان های مختلف از جمله ساختمان ها و مراکز صنعتی به عنوان سیستم های سرمایش و گرمایش استفاده می شوند. انواع مختلفی از چیلرها در این تنظیمات برای مطابقت با نیازهای خاص استفاده می شود.

 

طرز کار چیلر

 

برای استعلام قیمت چیلر تراکمی با کیفیت و دارای گارانتی، می توانید با ما در ارتباط باشید!

 

دسته بندی چیلر ها

چیلرها بر اساس عوامل مختلفی دسته بندی می شوند که می توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • بر اساس نوع سیکل تبرید
  • بر اساس شکل خنک کننده مبرد
  • بر اساس ظرفیت ولتاژ دستگاه

مکانیک نحوه عملکرد چیلرها بسته به دسته بندی آنها می تواند متفاوت باشد. انواع مختلفی از چیلرها در تنظیمات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و مینی چیلرها معمولاً در ساختمان های اداری کوچک مسکونی و تجاری یافت می شوند.

چیلرهای جذبی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، معمولاً در مراکز صنعتی و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای استعلام قیمت مینی چیلر، می توانید به صفحه ی این محصول در فروشگاه دماجت، مراجعه کنید.

 

چیلر جذبی چگونه کار می کند؟

چیلرهای جذبی نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند که به ترکیبی از گرما و یک ژنراتور به عنوان منبع انرژی خود متکی هستند. این چیلرها با استفاده از مایع مبرد کار می کنند که گازهای تبخیری آن توسط یک ماده جاذب، معمولاً لیتیوم برومید، در طول چرخه جذب در سیال اولیه یا اواپراتور جذب می شود.

در اصل، این فرآیند شامل مبرد و مواد جاذب است که با تبادل گرما مبرد را از حالت مایع به بخار تبدیل می کنند. سپس این بخار به کندانسور می رود و در آنجا خنک می شود و دوباره به حالت مایع تبدیل می شود. این فرآیند تکرار می شود و گرمای جذب شده به ژنراتور منتقل می شود و در آنجا در محیط آزاد می شود. این چرخه به چیلرهای جذبی اجازه می دهد تا در عین استفاده از حداقل انرژی، خنک کننده تولید کنند.

 

طرز کار چیلر جذبی

 

شایان ذکر است که چیلرهای جذبی مورد استفاده در مراکز صنعتی و کارخانه ها از دو نوع ماده جاذب استفاده می کنند: لیتیوم بروماید-آب و چرخه آمونیاک-آب.

اواپراتور جزء کلیدی چیلر جذبی است. در طی فرآیند، مایع مبرد داخل لوله های اواپراتور پاشیده شده و در اثر گرمای محیط تبخیر می شود. مایع مبرد یا آب که در دمای حدود 12 درجه سانتیگراد است، وارد لوله های اواپراتور می شود و با تبخیر تا 7 درجه سانتیگراد خنک می شود. این فرآیند به مبرد اجازه می دهد تا گرما را جذب کند و در نتیجه هوای خنک تولید شود.

جاذب چیلر جذبی

جاذب یکی دیگر از اجزای ضروری چیلر جذبی است. پس از فرآیند خنک سازی، آب وارد لوله های اواپراتور می شود و محلول میانی از طریق نازل های مخصوص روی سطح این لوله ها پاشیده می شود و بخار آب تولید می کند. سپس این بخار آب به طور دائم جذب می شود و به دلیل تبخیر آب گرمای خود را در ناحیه جذب کننده آزاد می کند.

بیشتر بخوانید:   چیلر صنعتی چیست؟ خرید چیلر صنعتی ارزان - قیمت چیلر مناسب + همراه گارانتی اصل

سپس گرما از طریق آب سرد برج که از طریق لوله های این قطعه جریان دارد به بیرون چیلر منتقل می شود. این فرآیند به چیلر جذبی اجازه می دهد تا گرما را از مایع خنک کننده خارج کند و در نتیجه هوای خنک برای کاربرد مورد نظر تولید شود.

ژنراتور چیلر جذبی

ژنراتور جزء حیاتی چیلر جذبی است که برای بازیابی غلظت محلول جاذب عمل می کند. محلول میانی پس از عبور از مبدل حرارتی وارد لوله های ژنراتور می شود و دوباره از طریق بخار و آب داغ گرم می شود.

گرمای ورودی باعث افزایش غلظت محلول جاذب می شود و بخار آب جذب شده را آزاد می کند و سپس در کندانسور متراکم می شود. سپس محلول جاذب مایع حاصل به جاذب باز می گردد و فرآیند تکرار می شود.

نقش ژنراتور در این چرخه بسیار مهم است، زیرا چیلر جذبی را قادر می‌سازد تا با بازگرداندن غلظت محلول جاذب به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد.

کندانسور چیلر جذبی

کندانسور آخرین مرحله فرآیند خنک سازی در چیلر جذبی است. بخار ایجاد شده از تبخیر مایع جذب شده توسط ژنراتور وارد لوله های کندانسور شده و پس از عبور از سطح لوله های کندانسور تقطیر می شود.

آب مقطر حاصله به همراه گرمای حاصل از فرآیند تقطیر وارد سینی واقع در زیر کندانسور شده و به سیستم باز می گردد. در این مرحله، باید درک بهتری از نحوه عملکرد چیلرهای جذبی داشته باشید. در قسمت بعدی انیمیشنی آماده کرده ایم که عملکرد چیلرهای جذبی را با جزئیات بیشتر توضیح می دهد.

 

طرز کار چیلر تراکمی

 

طرز کار چیلر تراکمی

 

چیلرهای تراکمی با متراکم کردن گاز مبرد از طریق کمپرسور برای تولید مایع خنک کار می کنند. سپس گاز متراکم شده وارد مجرای کندانسور می شود و در آنجا با استفاده از ترکیب مایع و هوا خنک و تقطیر می شود.

مایع تولید شده در نتیجه تقطیر وارد شیر انبساط می شود، جایی که حجم آن قبل از هدایت به اواپراتور تنظیم می شود. با ورود به اواپراتور، افت فشار باعث تبخیر مایع می شود. با تبخیر مایع خنک کننده، اجزای مربوط به اواپراتور را خنک می کند.

سپس گاز حاصل از فرآیند تبخیر مجدداً به کمپرسور وارد می شود، جایی که چرخه دوباره آغاز می شود. این یک نمای کلی از نحوه عملکرد چیلرهای تراکمی است. در بخش بعدی هر قسمت از مدل چیلر تراکمی را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد چیلرها با ما همراه باشید.

شیر انبساط چیلر تراکمی

شیر انبساط در چیلر تراکمی مقدار مبرد ورودی به لوله های اواپراتور را تنظیم می کند. شیر انبساط ترموستاتیک تحت تأثیر دمای خروجی اواپراتور قرار می گیرد که به اطمینان از ورود مقدار مناسب مبرد به سیستم کمک می کند.

هنگامی که مقدار مبرد توسط شیر انبساط تنظیم شد، برای تبخیر و خنک شدن وارد مجرای اواپراتور می شود و به صورت بخار از آن خارج می شود. در نتیجه فرآیند تبخیر، آب از طریق پوست یا هوای خنک شده جریان می‌یابد که سپس قبل از ورود مجدد به اواپراتور، به سمت فن کویل‌ها و دستگاه‌های تهویه مطبوع هدایت می‌شود. این چرخه ادامه می یابد و به چیلر تراکمی اجازه می دهد تا به طور مداوم هوا یا آب خنک برای کاربرد مورد نظر تولید کند.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید برج خنک کننده + نکات طلایی

کمپرسور چیلر تراکمی

در یک چیلر تراکمی، کمپرسور نقش مهمی در فرآیند خنک سازی دارد. کمپرسور گاز ایجاد شده در اثر تبخیر مبرد را متراکم می کند و سپس وارد کندانسور می شود. این فرآیند برای همه انواع چیلرهای تراکمی اساسی است.

کندانسور در چیلر معمولاً به شکل یک سیستم لوله و پوسته است که گاز مبرد در داخل پوسته و آب خنک در داخل لوله ها جریان دارد. وظیفه کندانسور تقطیر بخار داغ و متراکم است.

در طی فرآیند تقطیر، بخار داغ وارد پوسته کندانسور شده و با آب خنکی که در لوله‌ها جریان دارد، تماس پیدا می‌کند. این تماس امکان تقطیر بخار را فراهم می کند و مایع حاصل از طریق لوله قبل از بازگشت به کندانسور برای تکرار چرخه وارد برج خنک کننده می شود.

 

طرز کار چیلر هوا خنک

چیلرهای هوا خنک سیستم های تبرید هستند که معمولا در ساختمان های تجاری و مسکونی و همچنین ساختمان های اداری استفاده می شوند. آنها همچنین دارای کاربردهای صنعتی برای فرآیندهای خنک کننده و دستگاه ها و ماشین های صنعتی هستند که به آب سرد نیاز دارند.

اجزای اصلی یک چیلر تراکمی هوا خنک شامل کمپرسور، موتور الکتریکی و کندانسور هوا خنک به همراه اواپراتور، شیر انبساط، مبرد و لوله های انتقال آب است. این قطعات با هم کار می کنند تا یک سیستم خنک کننده را فراهم کنند که به گردش هوا برای حذف گرما از مبرد متکی است.

هنگامی که آب گرم از طریق اواپراتور جریان می یابد، گرما توسط مبرد جذب می شود و سپس از کمپرسور عبور می کند تا فشار و دمای آن افزایش یابد. مبرد داغ سپس در کندانسور هوا خنک، با کمک یک فن در فضای باز سرد و متراکم می شود. مبرد تغلیظ شده به اواپراتور باز می گردد، جایی که فرآیند تکرار می شود. این چرخه به چیلرهای هوا خنک اجازه می دهد تا هوا یا آب خنک را برای کاربردهای مختلف تولید کنند.

 

طرز کار چیلر هوا خنک

 

دماجت ارائه دهنده رقابتی ترین قیمت چیلر تراکمی هوا خنک و قیمت چیلر تراکمی آب خنک در ایران است.

 

فرآیند خنک سازی بر اساس متراکم کردن مبرد توسط کمپرسور چیست؟

فرآیند خنک‌سازی در چیلرهای خنک‌کننده با هوا به کمپرسور متکی است که مبرد را متراکم می‌کند، که گرما را از آب خارج کرده و آن را در اواپراتور خنک می‌کند. به عنوان مثال، یک چیلر تراکمی با هوا خنک که در خارج از موتورخانه ساختمان نصب می شود، می تواند آب را چرخانده و به فن کویل ها پمپ کند.

همانطور که آب سرد از طریق کویل تعبیه شده در فن کویل های هر اتاق و سالن جریان می یابد، دمای کویل را کاهش می دهد. هنگامی که فن روشن می شود، کویل سرد دمای هوا را در تماس با آب خنک شده کاهش می دهد. این چرخه به چیلرهای هوا خنک اجازه می دهد تا هوا یا آب خنک را برای کاربردهای مختلف فراهم کنند و آنها را به یک انتخاب محبوب برای ساختمان های تجاری و مسکونی تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید هواساز + 8 نکته طلایی

برای گرمایش کافی است به جای استفاده از آب سرد موتورخانه یا پکیج گاز وارد دستگاه فن کویل شوید. گرمای گرفته شده از آب در اواپراتور چیلر باید به روش خاصی آزاد شود. اگر گرما توسط آب موجود در کندانسور پوسته و لوله دفع شود به آن چیلر آب خنک می گویند.

در مقابل، اگر گرما توسط فن هایی که هوای اطراف لوله های کندانسور هوا را خنک می کنند آزاد شود، به آن چیلر هوا خنک می گویند. در چیلر آب خنک، آبی که گرمای کیس را می گیرد توسط دستگاهی به نام برج خنک کننده پمپ می شود که دمای آب را کاهش داده و به کندانسور پوسته و لوله باز می گرداند.

تفاوت اصلی بین چیلرهای آب خنک و هوا خنک این است که چیلرهای آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارند، در حالی که چیلرهای هوا خنک نیازی به برج خنک کننده ندارند. هر دو نوع چیلر معمولا در ساختمان های تجاری و مسکونی برای تامین هوا یا آب خنک برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند.

 

طرز کار چیلر خانگی

چیلرهای خانگی به طور خاص برای استفاده در ساختمان های مسکونی و ویلاها طراحی شده اند. از نظر ساختاری، آنها شبیه چیلرهای هوا خنک هستند که در بخش قبل مورد بحث قرار گرفت و بر مکانیزم های مشابهی برای خنک کردن و گرم کردن محیط متکی هستند.

اگر چیلر خانگی را به عنوان گزینه ای برای سرمایش و گرمایش منزل خود در نظر می گیرید، شناخت ویژگی ها و قابلیت های این نوع چیلرها ضروری است. این دانش به شما این امکان را می دهد که آنها را با سایر گزینه های موجود مقایسه کنید و تصمیمی آگاهانه بگیرید. در نهایت، انتخاب صحیح به عواملی مانند اندازه خانه، آب و هوا و نیازهای سرمایشی و گرمایشی شما بستگی دارد.

سیستم های تهویه مطبوع مختلفی برای سرمایش و گرمایش منازل مسکونی موجود است که هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. مینی چیلرها که به چیلرهای خانگی نیز معروف هستند یکی از این گزینه ها هستند که هم برای سرمایش و هم برای گرمایش قابل استفاده هستند.

این واحدهای تهویه مطبوع معمولاً برای خنک کردن دستگاه در بخش کندانسور به جریان هوا متکی هستند و آنها را به یک چیلر هوا خنک تبدیل می کند. مهم است که ویژگی ها و قابلیت های سیستم های تهویه مطبوع مختلف را قبل از انتخاب مناسب برای خانه خود در نظر بگیرید.

در خاتمه، امیدواریم این مقاله در مورد نحوه عملکرد چیلرها آموزنده بوده باشد و به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از مکانیسم های سرمایش و گرمایش استفاده شده در این دستگاه ها داشته باشید. با درک انواع مختلف چیلرها و عملکرد آنها، می توانید تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام سیستم برای نیازهای شما مناسب تر است، بگیرید.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *