آموزش اصولی نحوه ی لوله کشی فن کویل

فن کویل ها یکی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که به طور گسترده برای اهداف سرمایش و گرمایش استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از فن کویل ها در بازار موجود است که هر کدام سیستم لوله کشی منحصر به فرد خود را دارند. آشنایی با نحوه ی لوله کشی فن کویل می تواند یکی از مهارت های ضروری باشد که یادگیری آن، به خصوص برای متخصصانی که علاقه به این حوزه دارند، به شدت توصیه می شود. هدف اصلی لوله کشی فن کویل تسهیل تبادل گرما بین آب و هوا است و اطمینان حاصل می شود که دمای محیط در سطح مطلوب باقی می ماند.

در این مقاله به به طور جامع به بررسی انواع سیستم های لوله کشی فن کویل می پردازیم. پیشنهاد می شود حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا نکات مهم ارائه شده را از دست ندهید.

 

طبقه بندی لوله کشی فن کویل

 

نحوه ی لوله کشی فن کویل

 

سیستم لوله کشی در فن کویل ها در درجه اول برای انتقال آب طراحی شده است. این آب با دمای مناسب، ظرفیت گرمایش و سرمایش لازم را به فن کویل می دهد. آب فن کویل معمولاً توسط دستگاه هایی مانند انواع چیلر و مینی چیلر برای سرمایش و دیگ های بخار واقع در موتورخانه یا پکیج ها برای گرمایش، تامین می شود. لوله کشی فن کویل، معمولاً به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • سیستم تک لوله ای
  • سیستم دو لوله ای
  • سیستم چهار لوله ای

 

لوله کشی فن کویل با سیستم تک لوله ای

سیستم لوله کشی تک لوله ای، معمولاً برای فضاهای کوچکتر که تنها به چند دستگاه نیاز دارند استفاده می شود. در این سیستم همانطور که از نامش پیداست از یک لوله برای گردش آب استفاده می شود. تجهیزات متصل به این روش لوله کشی را می توان به صورت سری در مدار قرار داد. معمولا ورودی آب از خط اصلی سیستم لوله کشی وارد دستگاه می شود و خروجی توسط یک قطعه به مسیر اصلی باز می گردد. با این حال، این روش در مقایسه با سایر سیستم ها کارایی کمتری دارد.

 

لوله کشی فن کویل با سیستم دو لوله ای

 

آموزش لوله کشی فن کویل

 

سیستم لوله کشی فن کویل دو لوله ای شامل استفاده از دو لوله است که یکی برای ورود آب و دیگری برای خروج آب (برگشت) است. نوع دستگاه متصل به فن کویل تعیین می کند که آب جاری در این لوله ها گرم یا سرد باشد. به عنوان مثال، اگر فن کویل به یک چیلر متصل شود، آب ورودی به دستگاه خنک می شود و سپس از فن کویل برای خنک کردن محیط اطراف استفاده می شود و اگر فن کویل به یک دیگ متصل شود، آب ورودی به دستگاه گرم می شود و سپس از فن کویل برای گرم کردن محیط اطراف استفاده می شود. سیستم لوله کشی فن کویل دو لوله ای بر اساس جهت و نحوه برگشت آب به سه روش قابل لوله کشی می باشد.

بیشتر بخوانید:   کامل ترین راهنمای خرید هواساز + 8 نکته طلایی

 

سیستم لوله کشی فن کویل با دو لوله ی برگشت مستقیم

سیستم لوله کشی فن کویل دو لوله ای با دو لوله برگشت مستقیم، مشابه لوله هایی است که در ساختمان های کوچک برای رادیاتور استفاده می شود. در این روش آبی که وارد لوله برگشت می شود بدون هیچ گونه انحرافی مستقیماً به سمت واحد فن کویل حرکت می کند. این تکنیک لوله‌کشی تلفات آب را در طول مسیر به حداقل می‌رساند و آن را به یک راه‌حل کارآمد برای دستگاه‌های توزیع گرما که با افت فشار مواجه هستند تبدیل می‌کند.

 

معکوس کردن لوله های فن کویل

روش لوله کشی فن کویل معکوس برای سیستم های تهویه مطبوع که دارای افت فشار مساوی هستند ایده آل است. در این روش آب برگشتی در لوله ها در همان جهت حرکت آب در لوله خروجی است. پس از اتصال آب آخرین دستگاه به لوله برگشت، دوباره به سمت موتورخانه جریان می یابد. افت فشار یکسان در تمام دستگاه‌ها باعث می‌شود که جریان آب متناسب با قطر لوله‌ها باشد.

 

استفاده از سیستم برگشت مختلط در لوله کشی فن کویل

سیستم برگشت مختلط در لوله کشی فن کویل، شامل ترکیبی از لوله کشی مستقیم و معکوس می باشد. در این روش بخشی از لوله کشی برگشت مستقیم و قسمت دیگر به صورت معکوس انجام می شود. به عنوان مثال، در یک واحد فن کویل، آب برگشتی در لوله های عمودی ممکن است طوری طراحی شود که به طور مستقیم جریان داشته باشد، در حالی که آب برگشتی در لوله های افقی ممکن است به گونه ای طراحی شود که جریان معکوس داشته باشد.

 

سیستم لوله کشی فن کویل چهار لوله ای

سیستم لوله کشی فن کویل چهار لوله ای شامل جداسازی لوله های آب سرد و آب گرم می باشد. در این روش برای هر کویل سرمایش و گرمایش لوله های ورودی و برگشت مجزا در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، کویل گرمایش این فن کویل، دارای یک لوله ورودی آب گرم و یک لوله برگشت آب گرم است، در حالی که کویل خنک کننده دارای یک لوله ورودی آب سرد و یک لوله برگشت آب سرد مجزا است.

بیشتر بخوانید:   سیستم اطفا حریق اتوماتیک چیست؟ | قیمت | انواع | خرید

اگرچه فن کویل های چهار لوله ای به ندرت در ایران استفاده می شود، اما برای ساختمان هایی که نیاز به قابلیت گرمایش و سرمایش همزمان دارند، گزینه ای ارجح هستند. در بسیاری از نقاط ایران ساختمان ها دارای واحدهایی هستند که رو به شمال و جنوب هستند. در طول بهار و پاییز، برخی از واحدها ممکن است به سرمایش نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به گرمایش نیاز دارند. در چنین مواقعی می توان از سیستم فن کویل چهار لوله ای برای عملکرد مستقل هر واحد استفاده کرد و در صورت نیاز آنها را بین حالت گرمایش و سرمایش تغییر داد. این فن کویل ها نیازی به سنسور تغییر موقعیت ندارند.

 

مزایا و معایب سیستم فن کوئل دو لوله ای

 

لوله کشی فن کویل

 

سیستم لوله کشی فن کویل دو لوله ای، مزایا و معایبی دارد. از آنجایی که تنها یک چرخه جریان آب در سیستم لوله کشی با یک لوله جریان و یک لوله برگشت وجود دارد، می توان از آن هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده کرد. با این حال، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مکانی که سیستم در آن نصب می شود، مهم است. اگر سیستم برای گرمایش تنظیم شده باشد، عملکرد خنک کننده نمی تواند به طور همزمان استفاده شود، که ممکن است منجر به نوسانات دما شود. فن کویل های دو لوله ای معمولاً مجهز به ترموستاتی هستند که عملکرد آنها را کنترل می کند.

نصب فن کویل های دو لوله ای می تواند هم مزایا و هم معایبی داشته باشد. برخی از مزایای اصلی سیستم فن کویل دو لوله ای عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم سرعت در سه حالت کم، متوسط و زیاد
  • راندمان و کارایی بالا
  • ساختار ساده
  • هزینه نصب و نگهداری کم

با این حال، برخی از معایب قابل توجه استفاده از سیستم فن کویل دو لوله ای نیز وجود دارد، مانند:

  • عدم امکان استفاده همزمان از عملکردهای گرمایش و سرمایش واحدها به طور مستقل
  • مشکل تغییر حالت از گرمایش به سرمایش
  • تغییر حالت زمان بر است.

 

مزایا و معایب فن کویل چهار لوله ای

 

بیشتر بخوانید:   راهنمای جامع راه اندازی و نصب هواساز + نکات مهم

لوله کشی فن کویل دو لوله ای

 

سیستم لوله کشی فن کویل چهار لوله ای به گونه ای طراحی شده است که دو چرخه آب مجزا از طریق سیستم جریان می یابد، یکی برای گرمایش و دیگری برای سرمایش. مزایای سیستم فن کویل چهار لوله عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم سرعت در سه حالت کم، متوسط و زیاد
  • تامین همزمان گرمایش و سرمایش برای هر واحد به صورت مستقل
  • شخصی سازی فعالیت فن کویل برای اتاق های مختلف در یک ساختمان
  • راندمان بالا و سهولت کار
  • انعطاف در عملکرد

 

با این حال، برخی از معایب قابل توجه استفاده از سیستم فن کویل چهار لوله ای نیز وجود دارد، مانند:

  • هزینه نصب بالا
  • احتمال خرابی لوله به دلیل وجود لوله بیشتر
  • نیاز به کالیبراسیون

سیستم فن کویل چهار لوله ای برای مراکز درمانی و هتل های بزرگ، ساختمان هایی با تراکم جمعیت بالا و ساختمان هایی با واحدهایی که نیاز به کنترل دمای جداگانه دارند، مناسب تر است.

 

سخن آخر در مورد لوله کشی فن کویل

در هنگام خرید فن کویل، باید چندین فاکتور از جمله کاربری مورد نظر ساختمان، تراکم جمعیت، مساحت و شرایط فصلی محل را در نظر گرفت. انتخاب سیستم لوله کشی فن کویل مناسب به این عوامل بستگی دارد. سیستم های دو لوله ای و چهار لوله ای رایج ترین نوع لوله کشی فن کویل هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. در یک سیستم لوله کشی چهار لوله، هر دو قابلیت سرمایش و گرمایش را می توان به طور همزمان مورد استفاده قرار داد، در حالی که یک سیستم دو لوله ای فقط اجازه می دهد تا فن کویل در حالت سرمایش یا گرمایش باشد.

مرجع تخصصی تهویه مطبوع دماجت، معتبرترین و با تجربه ترین شرکت در زمینه طراحی و ارائه خدمات سیستم های تبرید و تهویه مطبوع می باشد. سال هاست که دماجت، با ارائه راهکارهای تخصصی برای کاربردهای مختلف، نیازهای مشتریان خود را به بهترین شکل تامین می کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، مشخصات فنی و یا جزئیات قیمت دستگاه های فن کویل سقفی، فن کویل زمینی، فن کویل کاستی و فن کویل کانالی، می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا درخواست مشاوره ی رایگان خود را ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس برقرار کنند و شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *