نحوه عیب یابی چیلر تراکمی به روش اصولی

چیلر نقش حیاتی در تضمین عملکرد بهینه ساختمان ها دارند. با وجود تعمیر و نگهداری و بازرسی های منظم، عملکرد آنها ممکن است در طول زمان به دلیل عوامل مختلف بدتر شود. اینها شامل خرابی پمپ، انسداد خط فرآیند، نشت مایع خنک کننده و مشکلات ناشی از استفاده طولانی مدت یا تغییر شرایط محیطی است. پس بدون شک می توان گفن که عیب یابی چیلر تراکمی می تواند یک تخصص ضروری باشد. در اصل، چیلر تراکمی، دستگاهی است که دمای آب را برای اهداف مختلف، معمولاً برای خنک کردن، کاهش می دهد. با عبور این آب سرد از فن کویل، یا هواساز، می تواند به طور موثری هر نوع فضای داخلی ساختمان را خنک کند. همچنین چیلر تراکمی نیز به طور گسترده در فرآیندهای تولید و ماشین آلات صنعتی که نیاز به سرمایش دارند استفاده می شود. در این مقاله، قصد داریم، به صورت کامل در مورد نحوه ی عیب یابی چیلر تراکمی به روش اصولی صحبت کنیم. پس با همراه باشید، تا چیزی را از دست ندهید!

 

اجزای چیلر تراکمی

یک چیلر تراکمی معمولاً از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. کمپرسور
  2. کندانسور
  3. شیر انبساط
  4. اپراتور

هنگام بررسی مسائل مربوط به انواع چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک، چندین بخش کلیدی وجود دارد که باید بررسی شوند، که در ادامه بیشتر راجب آن صحبت خواهیم کرد.

 

بررسی پارامتر های ضروری برای عیب یابی چیلر تراکمی

 

عیب یابی چیلر تراکمی

 

برای عیب یابی چیلر تراکمی سوال هایی است که باید پاسخ آن ها را پیدا کنید. این سوالات عبارتند از:

آیا پمپ به طور موثر آب را به گردش در می آورد؟

دمای آب چقدر است؟

آیا چیلر، آب را همانطور که انتظار می رود خنک می کند؟

آیا چیلر به طور غیرمنتظره ای خاموش می شود؟

پس از تکمیل این بررسی های اولیه، می توان عیب یابی چیلر تراکمی را به صورت دقیق تری برای رفع هر گونه مشکل انجام داد.

 

مشکلات رایج هنگام عیب یابی چیلر تراکمی

یکی از رایج ترین مشکلات چیلرهای تراکمی، روشن نشدن آن است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این موارد ممکن است شامل ولتاژ یا قطع نامناسب خط، اتصال فاز نادرست (در سیستم های سه فاز)، قطع کننده مدار یا فیوز معیوب، یا سوئیچ برق معیوب باشد.

یکی دیگر از مشکلات رایج در چیلرهای تراکمی، کمبود یا ناکافی بودن جریان سیال است. این ممکن است به دلیل ولتاژ خط یا نوسانات برق نامناسب، سیال ناکافی در مخزن، مسیرهای لوله کشی فشرده یا محدود، بسته یا نیمه بسته بدون دریچه انبساط، سیال خنک کننده نامناسب برای شرایط دمایی مختلف، مسدود شدن فیلتر مایع یا خرابی پمپ ایجاد شود.

مشکل سومی که ممکن است در چیلرهای تراکمی رخ دهد، کمبود سرمایش یا کاهش ظرفیت خنک کننده است. این ممکن است ناشی از ولتاژ خط یا نوسانات برق نامناسب، گرفتگی فیلترها یا کندانسورهای هوا، سیال خنک کننده نامناسب برای دما و شرایط محیطی، نشت مبرد، دمای بالای محیط یا انجماد اواپراتور باشد.

 

تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

 

عیب یابی چیلر

هشدار سرمازدگی

نگهداری منظم سیستم چیلر یا مینی چیلر برای جلوگیری از مشکلات و اطمینان از طول عمر آن بسیار مهم است. یکی از جنبه های مهم نگهداری، نظارت بر هشدارهای یخبندان است. اگر هشدار یخ زدگی تشخیص داده شد، بررسی سریع موضوع بسیار مهم است، زیرا می تواند نشان دهنده خرابی کمپرسور و اواپراتور باشد. در موارد شدید، انسداد اواپراتور ممکن است باعث خرابی فاجعه بار سیستم چیلر شود. به عنوان مثال، یک اواپراتور سوراخ شده نه تنها می تواند به کل سیستم چیلر آسیب برساند، بلکه لوله ها را با مبرد و روغن نیز آلوده می کند.

بررسی سطح و حجم مایع خنک کننده

بررسی مرتب سطح و حجم مایع خنک کننده در لوله ها و مخزن ذخیره سازی سیستم چیلر تراکمی مهم است. حداقل سطح مخزن ذخیره توسط سازندگان تعیین می شود و می تواند متفاوت باشد. اطمینان از وجود مایع کافی در مخزن هنگام روشن بودن تمام پمپ ها برای جلوگیری از مکش هوا به داخل پمپ بسیار مهم است. اگر مایع کافی وجود نداشته باشد، جریان سیال متوقف می شود و باعث می شود دستگاه بلافاصله متوقف شود. نادیده گرفتن این هشدارها و به سادگی تنظیم مجدد کنترل ها بدون بررسی مبرد می تواند منجر به آسیب کمپرسور، اواپراتور یا پمپ شود که با یک آزمایش یا بررسی ساده مخزن مایع می توان از همه آنها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:   نحوه تنظیم دمای چیلر + آموزش قدم به قدم

هنگامی که سطح و حجم مایع خنک کننده کافی تایید شد، می توان تحقیقات بیشتری را برای شناسایی علت هر گونه هشدار یا مشکل انجام داد.

چک کردن پمپ

کمبود مایعات یکی از شایع ترین دلایل هشدار یخ زدگی است. همانطور که قبلا ذکر شد، ابتدا باید مدار پمپ و مایع بررسی شود. رایج ترین جهت چرخش پمپ در جهت عقربه های ساعت است. برای بررسی عملکرد موتور پمپ، بازرسی را از انتها شروع کنید. اگر متوجه شدید که چرخش صحیح نیست، هر دو موتور باید تعویض شوند. این مستلزم آن است که سیستم به طور کامل خاموش شود و یک تکنسین برق باید تعویض را انجام دهد.

محدودیت جریان

محدودیت جریان یکی دیگر از دلایل بالقوه هشدارهای یخبندان است. این ممکن است به دلیل مشکلات لوله کشی یا خرابی پمپ باشد، که هر دو می توانند منجر به محدودیت جریان شوند که باعث هشدار یخ زدگی می شود.

شارژ مبرد

 

نحوه ی عیب یابی چیلر تراکمی

 

شارژ کم مبرد یکی دیگر از دلایل بالقوه هشدارهای یخ زدگی در سیستم چیلر تراکمی است. این سیستم مجهز به یک شیشه سایت است که با شروع کار کمپرسور باید حباب هایی را نشان دهد. این حباب ها باید فورا ناپدید شوند. اگر پس از 90 ثانیه حباب ها همچنان قابل مشاهده باشند، نشان دهنده شارژ کم مبرد در سیستم است. توجه به این نکته ضروری است که آثار مبرد روی لوله های مسی می تواند نشان دهنده نشتی مبرد باشد که می تواند در محیط های بسته خطرناک باشد و باعث مسمومیت شود.

بنابراین، بهتر است خودتان اقدام به تعمیر دستگاه نکنید، زیرا این کار نه تنها به دستگاه بلکه به خودتان نیز آسیب می رساند. تکنسین ها معمولاً از یک نشتی یاب مبرد یا حباب های صابون برای تشخیص نشتی استفاده می کنند. اگر تکنسین نتواند با استفاده از هر یک از این روش ها نشت را پیدا کند، ممکن است لازم باشد همه مبرد را از سیستم خارج کرده و آن را با نیتروژن پر کند.

بیشتر بخوانید:   تفاوت چیلر و مینی چیلر|مقایسه کاربرد،قیمت و مصرف برق

شیر انبساط

شیر انبساط در یک سیستم چیلر تراکمی معمولاً توسط ترموستات کنترل می شود که در صورت نیاز به طور خودکار شیر را باز و بسته می کند. با این حال، در برخی موارد، شیر ممکن است باز بماند و باعث شود سیستم بیش از حد خنک شود و به طور بالقوه منجر به آسیب به چیلر شود. اگر T-Stat در شرایط خوبی باشد اما شیر انبساط باز بماند و کمپرسور به کار خود ادامه دهد، ممکن است زمان تعویض شیر برقی فرا رسیده باشد.

هشدار فشار بالا

در زمان اوج بار یا زمانی که دمای محیط بسیار بالا است، مشاهده هشدار فشار بالا در سیستم چیلر تراکمی معمول است. کمپرسور معمولا زنگ فشار بالا را کنترل می کند و در صورت افزایش فشار، کمپرسور و فن بلافاصله شروع به کار می کنند تا آن را تنظیم کنند.

علل احتمالی هشدار فشار بالا

یکی از دلایل احتمالی هشدار فشار بالا در سیستم چیلر تراکمی کثیف بودن کندانسور است. مهم است که به طور منظم کندانسور را بررسی کنید زیرا سطح ممکن است با کثیفی مسدود شود که به راحتی قابل مشاهده نیست. بهترین راه حل برای رفع این مشکل کمک گرفتن از یک تکنسین متخصص در این امر است. اگر کندانسور بسیار کثیف باشد، مسیر جریان هوا عملا مسدود می شود، بنابراین توصیه می شود یک تکنسین آن را به صورت حرفه ای تمیز کند. تکنسین ها معمولاً از کارواش برای تمیز کردن کندانسور استفاده می کنند، اما مهم است که چیلر را قبل از شستشو خاموش کنید و مراقب باشید که آب وارد فن و موتور نشود تا به سیستم آسیبی نرسد.

موتور فن ناکارآمد

یکی دیگر از دلایل احتمالی هشدار فشار بالا در سیستم چیلر تراکمی، موتور فن ناکارآمد است. کندانسورها معمولاً حداقل دو موتور فن دارند و یک موتور معیوب می‌تواند برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در سیستم شناسایی نشود. با این حال، در روزهای گرم تابستان، یک موتور فن معیوب ممکن است به سرعت با خاموش شدن سیستم آشکار شود، به احتمال زیاد به دلیل فشار بالا است.

جریان هوا

جریان هوای کافی برای سیستم های خنک کننده بسیار مهم است، زیرا هر گونه انسداد در مسیر جریان هوای سیستم می تواند باعث شود که کندانسور از همان هوای گرم اطراف خود به جای هوای تازه استفاده کند. این یک مشکل رایج در سیستم های خنک کننده خانه است. بنابراین، اطمینان از روشن بودن مسیر جریان هوا برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم چیلر تراکمی مهم است.

کمپرسور معیوب

کمپرسور قلب سیستم خنک کننده محسوب می شود و جزء حیاتی سیستم چیلر تراکمی است. سازندگان همواره در تلاش هستند تا کمپرسورهای باکیفیت را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، زیرا خرابی یک کمپرسور می تواند عواقب قابل توجهی برای تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد. کمپرسور معیوب می تواند منجر به کاهش راندمان، افزایش مصرف انرژی و حتی ممکن است باعث خرابی سیستم شود که تعمیر آن می تواند پرهزینه باشد. بنابراین، نگهداری منظم کمپرسور و رسیدگی سریع به هرگونه مشکل برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم چیلر تراکمی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:   سیستم اطفا حریق چیست؟|صفر تا صد انواع سیستم اطفاء حریق

ترموستات معیوب

ترموستات معیوب یکی دیگر از مشکلات رایجی است که ممکن است در سیستم چیلر تراکمی رخ دهد. ترموستات ها معمولاً به دلیل قطعات الکترونیکی به کار رفته در آنها، طول عمر کمتری نسبت به چیلرها دارند. در نتیجه، وقتی یک چیلر خراب می شود، تکنسین ها اغلب ابتدا ترموستات را بررسی می کنند تا به سرعت مشکل را تشخیص داده و برطرف کنند. تعمیر و عیب یابی ترموستات چیلر کار ساده ای نیست و ممکن است به کمک یک متخصص نیاز داشته باشد. از علائم خرابی ترموستات می توان به کندی عملکرد، روشن نشدن فن، نمایش نادرست دمای محیط و عدم تنظیم دقیق دما اشاره کرد.

 

علل شایع کمپرسورهای معیوب

چندین دلیل رایج برای معیوب بودن کمپرسورها در سیستم چیلر تراکمی وجود دارد، از جمله مشکلات روانکاری، رسیدن آب به کمپرسور و آلودگی.

گرفتگی اواپراتورها و کندانسورها نیز می تواند باعث خرابی کمپرسور شود. جرم گرفتگی به عنوان یک عایق عمل می کند که از انتقال حرارت بین آب و مبرد جلوگیری می کند و منجر به افزایش فشار و مصرف انرژی توسط کمپرسور می شود. گرفتگی می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند رشد جلبک، رسوب یا لجن ایجاد شود. برای جلوگیری از این موضوع توصیه می شود سرویس منظم را برنامه ریزی کنید و لوله های کندانسور را تمیز نگه دارید. علاوه بر این، استفاده از آب تصفیه شده در سیستم چیلر تراکمی ممکن است به کاهش وقوع گرفتگی کمک کند.

 

سخن آخر در مورد عیب یابی چیلر تراکمی

در خاتمه، روش های بیان شده در این مقاله در شناسایی منبع مشکلات و جلوگیری از خرابی یک سیستم چیلر تراکمی موثر است. با این حال، برای عیب یابی چیلر تراکمی و حل موثر این مسائل، توصیه می شود از یک متخصص ماهر و با تجربه کمک بگیرید. شرکت دماجت، مرجع تخصصی تهویه مطبوع در ایران، سال هاست که محصولات با کیفیت را با رقابتی ترین قیمت ها در ایران به مشتریان ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید چیلر تراکمی یا استعلام قیمت، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *