راهنمای جامع راه اندازی و نصب هواساز + نکات مهم

آشنایی با دستگاه هواساز

سیستم های هواساز به منظور تنظیم دما، رطوبت و کیفیت هوا با ارائه خنک کننده و تهویه هوای تازه عمل می کنند. برای رسیدن به این هدف، آنها بر مجموعه ای از اجزا و یک سیستم کنترلی تکیه می کنند که در شکل زیر نشان داده شده است.

 

نصب هواساز

 

سیستم هواساز هوای سرد و گرم را در سرتاسر ساختمان از طریق سیستم کانال کشی توزیع می کند تا نیازهای سرمایشی و حرارتی آن را برآورده کند. برای صرفه جویی در انرژی، تمام هوای مورد نیاز از بیرون تامین نمی شود. در عوض، بخشی از هوای مورد نیاز برای تهویه از بیرون کشیده می‌شود، در حالی که هوای باقی‌مانده برای رسیدن به دمای مطلوب از داخل ساختمان دوباره به گردش در می‌آید. جریان‌های هوای تازه و برگشتی در جعبه اختلاط مخلوط می‌شوند، در صورت لزوم فیلتر می‌شوند و اگر سطح رطوبت هوا به زیر آستانه آسایش برسد، مرطوب می‌شوند. سپس هوای مخلوط بسته به فصل از روی کویل‌های سرد یا کویل‌های گرم عبور داده می‌شود، قبل از اینکه به سیستم کانال کشی برای توزیع در سراسر ساختمان توسط هواکش هدایت شود. مقدار جریان هوا و افت فشار هوا توسط ونتیلاتور کنترل می شود تا شرایط راحتی بهینه را تضمین کند.

هواساز وظیفه تامین بار اصلی مورد نیاز برای تنظیم دما و کیفیت هوا در ساختمان را بر عهده دارد. در نتیجه نصب و راه اندازی صحیح هواساز در صنعت هواساز و نصب بسیار مهم است. عدم ارائه تهویه مناسب هواساز باعث کاهش راندمان آن و اختلال در توزیع بهینه انرژی در سراسر ساختمان می شود و چیلر و دیگ آب گرم را بی اثر می کند. تیم ما تجربه زیادی در نصب و راه اندازی واحدهای هواساز از انواع برندهای داخلی و خارجی دارد. نصب و کارکرد صحیح هواساز برای اطمینان از استفاده بهینه از آن حیاتی است.

 

راهنمای حمل و نصب هواساز

واحدهای هواساز مانند کولرهای چند منطقه ای معمولاً در کارخانه یا به صورت تک واحدی یا چند قسمتی تولید می شوند. بسته به نیاز مشتری و محدودیت‌های نصب، برخی از دستگاه‌ها ممکن است به صورت جدا شده در کارخانه تولید شوند و سپس در محل مورد نظر مونتاژ شوند تا از نصب و حمل و نقل مناسب اطمینان حاصل شود.

برای خرید هواساز با کیفیت و قیمت رقابتی، می توانید با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:   دستگاه ایرواشر چیست؟ + مزایا و معایب + کاربردها

 

نکاتی در مورد نصب هواساز چند منطقه ای

 

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام نصب هواساز چند منطقه ای به خاطر داشت:

  • اطمینان حاصل کنید که دستگاه روی یک پایه بتنی تراز نصب شده است که بتواند وزن آن را تحمل کند. اگر واحد برای نصب در طبقات بالا در نظر گرفته شده است، ممکن است امکان نصب فونداسیون وجود نداشته باشد. در چنین مواردی باید تمهیداتی برای جلوگیری از انتقال ارتعاش به سازه ساختمان اندیشیده شود.
  • مکانی را برای دستگاه انتخاب کنید که امکان دسترسی آسان به هوای تازه را فراهم کند.
  • دستگاه را در مناطقی با تهویه مناسب نصب کنید تا طول مسیر کانال کشی به حداقل برسد و هزینه های نصب کاهش یابد.
  • برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات دستگاه به ساختمان، از لرزشگیرهایی با شکل مناسب در زیر شاسی آن استفاده کنید. انتخاب کمک فنرها معمولاً مطابق با کاتالوگ تهویه انجام می شود. اگر دستگاه زیر فن لرزه ای نصب شده باشد نیازی به استفاده از لرزشگیر نیست.

 

راهنمای نصب هواساز

 

برای استعلام قیمت هواساز صنعتی می توانید با کارشناسان دماجت تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را دریافت کنید.

 

 

نکات اضافی برای نصب هواساز چند منطقه ای

  1. فضای کافی در اطراف دستگاه بگذارید تا مطمئن شوید که فضای کافی برای تعمیر قطعات مختلف وجود دارد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، این فواصل به افزایش قابلیت تعمیر دستگاه کمک می کند.
  2. در صورت نصب دستگاه بر روی پشت بام یا طبقات بالای ساختمان، اقدامات لازم برای تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی انجام شود. برای اطمینان از ایمنی نصب با یک مهندس سازه مشورت کنید.
  3. اتصال دهانه خروجی واحد هواساز به کانال کشی ساختمان باید قوانین و شرایط خاصی را رعایت کند تا کارایی و عملکرد دستگاه به حداکثر برسد.
  4. از چادر کانتینری برای اتصال دستگاه به مجرای ساختمان استفاده کنید تا انتقال صدا و ارتعاشات داخل ساختمان به حداقل برسد.
  5. هنگام نصب لوله کشی سیستم گرمایش و سرمایش، اطمینان حاصل کنید که لوله ها مانع باز و بسته شدن درب دستگاه نشوند تا سرویس و تعمیرات تسهیل شود.
  6. یک تابلو برق با اندازه مناسب با تجهیزات کنترل استاندارد مانند کنتاکتور، فلز و فیوز برای موتورهای الکتریکی واحد هواساز نصب کنید. مکانی را انتخاب کنید که به راحتی در دسترس و قابل مشاهده برای کارکنان خدمات باشد.
  7. برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی، حیوانات و پرندگان به داخل دستگاه هواساز از طریق دریچه هوای تازه، یک محافظ محافظ در جلوی دریچه نصب کنید.
  8. برای پوشاندن کف محل نصب دستگاه از مواد ضد آب مانند برزنت استفاده کنید.
  9. اگر دستگاه هواساز بر روی پشت بام نصب شده است، برای جلوگیری از یخ زدگی و ترکیدگی، تمام لوله های ورودی و خروجی کویل ها را عایق بندی کنید. اگر دستگاه در زمستان استفاده نمی شود، آب را از سیم پیچ تخلیه کنید.
  10. در صورتی که کویل گرمایش دستگاه از نوع آب گرم یا بخار است و در محیط سردی که هوای تازه کامل وارد آن می شود نصب می شود، باید قبل از کویل گرمایش، یک کنترل خودکار روی دمپر هوا یا المنت برقی نصب شود تا از یخ زدگی جلوگیری شود. کنترل ضد یخ نیز باید نصب شود.
  11. شیر هوای تازه را در ارتفاع و موقعیتی نصب کنید که ورود دود و ذرات آلوده را به حداقل برساند.
  12. لوله تخلیه که در زیر کویل خنک کننده قرار دارد را به طور جداگانه به سیستم فاضلاب ساختمان متصل کرده و مطابق با جزئیات شکل آن را به سیفون مجهز کنید.
  13. این توصیه ها برای نصب صحیح و اساسی یک واحد هواساز بسیار مهم است. ما تجربه زیادی در نصب و راه اندازی واحدهای هواساز با بالاترین استانداردهای مهندسی و با رعایت مقررات مربوطه داریم. پس از نصب صحیح دستگاه، مراحل زیر را برای راه اندازی سیستم هواساز دنبال کنید.
بیشتر بخوانید:   کاربرد سینی و لوله درین فن کویل چیست؟

 

راه اندازی هواساز

 

برای استعلام قیمت هواساز هایژنیک می توانید درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

 

راهنمای راه اندازی هواساز

  • راه اندازی یک واحد هواساز چند منطقه ای شامل بررسی عملکرد کنترل های الکتریکی و الکترونیکی آن است که برای عملکرد صحیح بسیار مهم است.
  • الکتروموتورها و مدارهای کنترلی دستگاه مانند سوپاپ ها، موتورهای سه راهه، موتورهای دمپر، ترموستات ها و کلیدهای خودکنترل، توسط کابل هایی با سیم کشی مناسب (از لوله های شلنگ یا لوله های فولادی عبور داده شده) به تابلوی برق اصلی متصل می شوند. نصب موتورخانه
  • پس از اتصال سیستم لوله کشی، آن را از طریق منبع انبساط با آب پر کنید و همزمان با بررسی شیرهای برگشت و برگشت، کویل های واحد هواساز را از محل نصب شده تهویه کنید.
  • برای سیستم های گرمایش یا بخار، عملکرد تله بخار کویل گرمایشی را بررسی و کنترل کنید.
  • قبل از روشن کردن دستگاه هواساز، بلبرینگ های فن را روغن کاری کنید.
  • تسمه ها را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. پس از نصب مجدد تسمه ها، کشش آنها را بررسی کنید. هرگز از اهرم برای برداشتن تسمه از قرقره استفاده نکنید.
  • برای تعویض یا بازرسی ایمن تسمه ها، ابتدا آنها را شل کنید تا به راحتی از شیارها جدا شوند تا از تصادف جلوگیری شود.
  • بررسی کنید که قرقره ها و پره های الکتروموتورها و فن به درستی تراز شده باشند. در صورت لزوم پیچ ها را ببندید و ببندید.
  • قبل از روشن کردن فن، بلبرینگ موتور الکتریکی را بررسی کنید. اگر صدای غیرعادی شنیدید، آنها را تعمیر یا تعویض کنید.
  • تیغه های فن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به طور ایمن به هاب فن متصل شده اند.
  • فیلترهای آلومینیومی (پیش فیلترها) را بردارید و با آب بشویید. برای پوسته پوسته شدن بهتر و کارایی بیشتر آنها را در روغن محلول فرو کنید.
  • قبل از راه اندازی هواساز، فیلترهای کیسه ای را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.
  • قبل از روشن کردن هواساز، سرعت موتور فن برقی را بررسی کنید. جهت چرخش موتور و فن با فلش روی حفاظ تسمه نشان داده می شود. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که دمپرهای ورودی و خروجی هوا باز هستند.
  • عملکرد موتورهای دمپر و اهرم های متحرک (LINKAGE) را بررسی کنید. در صورت لزوم آنها را تعمیر کنید. مطمئن شوید که تیغه های دمپر به راحتی و آزادانه حرکت می کنند.
  • اگر واحد هواساز مجهز به سیستم رطوبت ساز است، عملکرد آن را بررسی کنید.
  • ترموستات های هر ناحیه را بررسی کنید و در صورت لزوم دمای آنها را تنظیم کنید.
  • مقدار جریان مصرف شده توسط موتورهای فن برقی را بلافاصله پس از راه اندازی دستگاه اندازه گیری کنید. اگر از مقدار نشان داده شده در صفحه موتور الکتریکی بیشتر شد، دستگاه را خاموش کنید و علت مشکل را شناسایی کنید. پس از رفع مشکل، واحد هواساز را مجددا راه اندازی کنید.
امتیاز دهید

مطلع شدن از پست های جدید

می‌خواهم اولین نفری باشم که از مقاله‌هایی که در فروشگاه دماجت منتشر می‌شود، آگاه شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *